OpinionSpectrum banner Hor1

Θαλάσσιος Τουρισμός: Mε το βλέμμα στο μέλλον

Δρ. Γεώργιος Δ. Πατέρας,
Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος

Η εντυπωσιακή ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του yachting στις θάλασσές μας επιβάλλει την προσεκτική αξιολόγηση αυτού του κλάδου που αφορά τον πολυτελή τουρισμό και τον σχεδιασμό για το μέλλον με σύνεση και σεβασμό στον χαρακτήρα του νησιωτικού μας περιβάλλοντος.

Μια ισορροπημένη προσέγγιση για το μέλλον του yachting μπορεί να παράγει υγιή έσοδα για τον κλάδο, τις τοπικές οικονομίες και τα δημόσια ταμεία.

Πώς μπορεί να επιτευχθεί αυτό; Μερικά από τα θέματα που υποστηρίζει το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδος είναι:

  • Εντατική εκπαίδευση του προσωπικού. Επί του παρόντος, οι ναυτικοί και το ξενοδοχειακό προσωπικό που απασχολείται στη ιστιοπλοΐα δεν υποβάλλονται σε καμία εκπαίδευση και κατάρτιση ειδικά επικεντρωμένη στον τομέα του yachting. Δεδομένου ότι η ζήτηση αυξάνεται και οι ναυλωτές είναι περισσότερο απαιτητικοί, πρέπει να δημιουργηθεί ένα εκπαιδευτικό σύστημα που να παρέχει γνώση και την κατάλληλη κατάρτιση.
  • Περισσότερες θέσεις ελλιμενισμού διαθέσιμες σε νέες μαρίνες και αναβάθμιση των υπαρχουσών μαρινών. Θα ήταν ωφέλιμο για όλους αν μπορούσαμε να προσελκύσουμε σκάφη αναψυχής και σκάφη για μόνιμο ελλιμενισμό στην Ελλάδα, έτσι ώστε να ωφεληθούν οι προμηθευτές, οι brokers, οι κατασκευαστές, τα εργαστήρια και όλος ο κλάδος του yachting. Ο μόνιμος χειμερινός ελλιμενισμός στην Ελλάδα θα προσφέρει επίσης απασχόληση στο προσωπικό των σκαφών όλο το χρόνο.
  • Προσεχής ψηφιοποίηση των διαδικασιών. Σύντομα αναμένεται να ολοκληρωθεί η ψηφιοποίηση των διαδικασιών με τη Λιμενική Αστυνομία, την Εφορία και άλλους φορείς του Δημοσίου -μία πρωτοβουλία του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος που θα διευκολύνει το θαλάσσιο τουρισμό.
  • Όπως συμβαίνει και με τα ναυπηγεία στην Ελλάδα, αναμένουμε ότι ο κλάδος της κατασκευής και επισκευής σκαφών και πλοίων θα παρουσιάσει παρόμοια ανάκαμψη μετά από δεκαετίες στασιμότητας. Τα μέσα και η τεχνογνωσία είναι ακόμα διαθέσιμα.
  • Περισσότερα σκάφη στη θάλασσα αυξάνουν τον κίνδυνο ναυτικών ατυχημάτων. Η εντατική εκπαίδευση, η αυστηρή τήρηση των κανόνων και των ρυθμίσεων που αφορούν την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, καθώς και η στενή παρακολούθηση και ο έλεγχος από τη Λιμενική Αστυνομία θα ελαχιστοποιήσουν τον κίνδυνο ατυχημάτων.
  • Οι υπερπλήρεις μαρίνες και τα λιμάνια αποτελούν απειλή για τους ναυτιλλομένους. Πιστεύουμε ότι θα πρέπει να δημιουργηθεί κάποιο ρυθμιστικό σύστημα για την πρόληψη της συμφόρησης και των κινδύνων που επιφέρει.
  • Η αυθαίρετη αγκυροβολία σε απόμερους όρμους και κολπίσκους είναι συχνό φαινόμενο που προκαλεί αναστάτωση σε άλλους που κολυμπούν και απολαμβάνουν το μέρος. Οι ακτές είναι χρήσιμες αλλά εξίσου ενοχλητικές για μικρά σκάφη και tenders όταν καταλαμβάνονται από σκάφη. Οι απαγορευμένες περιοχές θα πρέπει να ταξινομηθούν και να είναι γνωστές στους πλοιοκτήτες.
  • Η ταξινόμηση των απαγορευμένων περιοχών για αγκυροβόληση θα πρέπει να περιλαμβάνει και εκείνες με posidonia oceanica, των οποίων ο βυθός αποτελεί πηγή τροφής για πληθώρα υδρόβιων ειδών.
  • Η απόρριψη των ληγμένων φωτοβολίδων είναι ένα θέμα που εξετάζουμε τώρα. Οι ληγμένες φωτοβολίδες είναι αιτία ατυχημάτων στην ξηρά, όταν χρησιμοποιούνται ανεύθυνα, και δυστυχώς μεγάλος αριθμός καταλήγει στη θάλασσα. Το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδος ετοιμάζει μια πρόταση για τη θέσπιση μιας λογικής και βιώσιμης μεθόδου διάθεσης για την προστασία από την παράνομη απόρριψη στη θάλασσα.

Ο κλάδος του Yachting είναι ένα πολύτιμο αγαθό και αξίζει τις καλύτερες προσπάθειές μας για να παραμείνει βιώσιμο και να αναπτυχθεί.

 


 

Who is who

Γεννήθηκε στο Λονδίνο, είναι Αντιπρόεδρος της Contships Management Inc., Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος (ΝΕΕ) από το 2016 και πατέρας 3 ενήλικων τέκνων.
Με σπουδές στη Μηχανολογία και τα Οικονομικά, είναι πτυχιούχος (BSc) Ναυτικής Μηχανολογίας από το Πανεπιστήμιο του Newcastle, κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (MSc) στη Ναυπηγική και Ναυτική Μηχανολογία από το ΜΙΤ και διδακτορικού διπλώματος (PhD) από το Πανεπιστήμιο του Plymouth.

Είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Hellenic War Risks Association και της Bahamas Shipowners Association. Είναι Πρόεδρος της Ελληνικαί Ναυτιλιακαί Ασφαλίσεις κατά Κινδύνων Πολέμου Α.Ε., Αντιπρόεδρος σε ΝΑΤΟ, PBOS και τώρα TG(OS) (2000- ) και μόνιμος σύμβουλος (AMSCC) στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας της Ελλάδος.

Ο Δρ. Πατέρας έχει διατελέσει πρόεδρος της Bahamas Shipowners’ Association (2011- 2015), μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (1984-1993), της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας (1991-1993), του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος (1986-2015), της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (1983-2004), της HELMEPA (1996-2015), εκπρόσωπος της BSA στο Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (2011-2015) και Διευθύνων Σύμβουλος της Aegeus Shipping SA (1981-2018).

 

Περισσότερα από το Opinion Spectrum

  • 1

    Τα πιο Δημοφιλη > Αποψη

    Editor's Letter 12 xronia ΟΝDECK

    Editor's Letter: 12 χρόνια ΟΝDECK

    Την 1η Απριλίου του 2011 βγήκε στο φως και στον αέρα το πρώτο τεύχος του...

    Τα πιο Δημοφιλη > Ρεπορταζ

    12 Years ONDECK wishes

    Θερμές Ευχές | 12 Χρόνια ONDECK (6ο μέρος)

    Θεσμικοί, συνεργάτες και φίλοι του περιοδικού στέλνουν στο ONDECK τις πιο θερμές ευχές τους.

    Τα πιο Δημοφιλη > Ειδησεις

    Η D-Marin υποστηρίζει τις δεσμεύσεις της Ελληνικής Κυβέρνησης για…

    Κατά τη διάρκεια της Διεθνούς Διάσκεψης “Our Ocean Conference 2024”, η D-Marin επισφράγισε τη δέσμευσή...

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

    Ρεπορταζ

    Sea Trials by Skipper ONDECK: Italia 11…

    Εγκαινιάζουμε τη νέα στήλη αποκλειστικών δοκιμών του Skipper ONDECK, με...

    Ρεπορτάζ

    ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

    Η D-Marin Λευκάδας μέγας χορηγός του Πρά…

    Η D-Marin Λευκάδας για μια ακόμη χρονιά υπήρξε μέγας χορηγός...

    ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

    Style

    Το νέο TUDOR Pelagos FXD Chrono “Cycling…

    Με αφορμή την έναρξη του Giro d’Italia 2024, η TUDOR...

    Style