Ευθύμιος Μπιμπής: προτάσεις για την ανάκαμψη του Θαλάσσιου Τουρισμού

Η πρωτοφανής πανδημία έχει πλήξει τον κλάδο μας σε βάθος. Παραθέτω τις προτάσεις για την αντιμετώπιση της ύφεσης 

• Μείωση του συντελεστή ΦΠΑ στις ναυλώσεις στο 12% μέχρι το τέλους του έτους.
• Αναστολή εφαρμογής της ΠΟΛ 1177 (αφορά τον ΦΠΑ στην αγορά σκαφών και εφοδίων) & της Υ.Α Α 1018 – ΦΕΚ 361Β (αφορά τον ΦΠΑ στις ναυλώσεις σκαφών) μέχρι τουλάχιστον την 31/12/20. Και οι δύο αποφάσεις θέτουν τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για την απαλλαγή όλου ή μέρους του ΦΠΑ με συστήματα καταγραφής των πλόων των σκαφών. Τα συστήματα δεν υπάρχουν και ουσιαστικά είναι ανεφάρμοστες.
• Μείωση των τελών ελλιμενισμού και στις ιδιωτικές μαρίνες με αντίστοιχη μείωση του ενοικίου που καταβάλουν στο δημόσιο.
• Μείωση των ελάχιστων απαραίτητων ημερών ναύλωσης αναλογικά με το χρόνο που θα κρατήσει η κρίση.
• Διευκόλυνση από πλευράς νηολογίων στα απαιτούμενα δικαιολογητικά και ιδιαίτερα σε αυτά που χρειάζονται επικυρώσεις σύμφωνα με την σύμβαση της Χάγης. Λόγω αναστολής της λειτουργίας των δικαστηρίων και στο εξωτερικό δεν υπάρχει σήμερα η δυνατότητα τέτοιων θεωρήσεων και όταν θα λειτουργήσουν τα δικαστήρια λόγω του όγκου εργασίας θα υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση. Να γίνονται δεκτά τα αθεώρητα έγγραφα με ανάληψη υποχρέωσης από τον ενδιαφερόμενο της προσκόμισης του θεωρημένου εντός μηνός.
• Απαλλαγή από την πληρωμή του ΤΕΠΑΗ.

Προτεινόμενες ενέργειες για την προετοιμασία την Επόμενη Ημέρα:
• Ολοκλήρωση – βελτίωση του e-μητρώου και ολοκλήρωση του e-ναυλοσυμφώνου.
• Αναθεώρηση άρθρων του Ν.4256/14 για μείωση της γραφειοκρατίας και αστυνομοκρατίας.
• Σαφείς και άμεσες οδηγίες για τον τρόπο λειτουργίας του κλάδου σε σχέση με τα θέματα υγείας (απολυμάνσεις κ.λπ.)
• Ολοκλήρωση της τροποποίησης του νομοθετικού πλαισίου που αφορά τους φορείς διαχείρισης λιμένων, στελέχωσή τους και βελτίωση των υποδομών και υπηρεσιών τους.
• Δημιουργία από τις αρμόδιες υπηρεσίες ενός οδηγού προς τους τουρίστες / ναυλωτές / πελάτες για τις διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθούν κατά τη ναύλωση των σκαφών. Αυτό ίσως μας κάνει να συνειδητοποιήσουμε τα αρνητικά του θεσμικού μας πλαισίου, τα οποία απομακρύνουν τους πελάτες μας.
• Να σταλούν σαφείς οδηγίες σε απλή γλώσσα (ένας οδηγός / τυφλοσούρτης που δεν θα περιλαμβάνει το κείμενο του νόμου, αλλά την ουσία του νόμου) σε όλες τις λιμενικές αρχές για τις ενέργειες που πρέπει να κάνουν σε κάθε περίπτωση και τι έγγραφα να ζητούν.
Μέτρα Οικονομικής τόνωσης:
• Μείωση του συντελεστή του ΦΠΑ για τις ναυλώσεις των σκαφών στη χαμηλότερη κλίμακα.
• Απαλλαγή από τον ΦΠΑ στις υπηρεσίες που προσφέρονται στα σκάφη, στα τέλη ελλιμενισμού και στην αγορά εξοπλισμού των σκαφών.
• Να σταματήσει ο διαχωρισμός των επαγγελματικών σκαφών σε άνω και κάτω των 12 μέτρων προκειμένου να δικαιούνται όλα την απαλλαγή από τον ΦΠΑ στην αγορά τους.
• Ιδιαίτερα μέτρα για τους δραστηριοποιούμενους στο Ανατολικό Αιγαίο διότι η περιοχή επηρεάζεται εκτός από τον Covid-19 και από το μεταναστευτικό, αλλά και από τη γεωπολιτική τακτική της Τουρκίας. Ως προς τα δύο αυτά θέματα θα πρέπει να μην αποτελούν πρωτοσέλιδα στον τύπο.
• Να μην επιδοτηθούν άλλα σκάφη από τα ΕΣΠΑ. Η επιδότηση στρεβλώνει την αγορά και δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό.
Σκέψεις για μια δυναμική επανεκκίνηση της οικονομίας του Yachting:
• Άμεση χωροθέτηση δύο μαρίνων, εκ των οποίων η μία τουλάχιστον να χαρακτηρισθεί ως μαρίνα επαγγελματικών σκαφών και να περιλαμβάνουν χώρο για διαχείμαση σκαφών. Ειδικά με την παραχώρηση της μαρίνας Αλίμου και εφόσον ο παραχωρησιούχος τηρήσει την προβλεπόμενη από την σύμβαση ποσόστωση επαγγελματικών σκαφών στη μαρίνα (60% το πρώτο έτος, 40% το δεύτερο έτος και 20% το τρίτο έτος) θα δημιουργηθεί τεράστιο πρόβλημα ελλιμενισμού για περίπου 800 σκάφη και σε συνδυασμό με την αναμενόμενη άφιξη για δραστηριοποίηση στην Ελλάδα άλλων 400 σκαφών (τα περισσότερα χρηματοδοτούμενα από τα ΕΣΠΑ) στην τρέχουσα διετία το πρόβλημα θα λάβει εκρηκτικές διαστάσεις.
• Συστηματική προβολή του θαλάσσιου τουρισμού και των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας στο εξωτερικό αλλά και στο εσωτερικό.


O κ. Ευθύμιος Μπιμπής είναι Γενικός Διευθυντής στην Dream Yacht Hellas και Γενικός Γραμματέας του ΣΙΤΕΣΑΠ (Σύνδεσμος Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Άνευ Πληρώματος)

Τα πιο Δημοφιλη > Ρεπορταζ

Νικόλας Μακρίδης: Η επόμενη ημέρα για τον Θαλάσσιο Τουρισμό…

Δυστυχώς, κανείς από εμάς δεν ήταν προετοιμασμένος για μια τόσο αρνητική εξέλιξη, έχοντας μια 2-ετια...

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ειδησεις

H Οndeck Media στηρίζει την αποστολή Rib…

H Οndeck Media δίνει για μία ακόμα φορά δυναμικό παρών...

Ειδησεις

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

83χλμ. ακτογραμμής καθάρισαν εθελοντές τ…

Το περασμένο φθινόπωρο η HELMEPA συντόνισε για 30η συνεχή χρονιά...

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Style

H νέα συλλογή Speedmaster της Omega

Είμαστε μόλις στον Ιανουάριο και παρόλα αυτά η OMEGA κάνει...

Style