BOOT 2013

boot 2

Η μεγαλύτερη indoor Ναυτική εκδήλωση στην Ευρώπη. Το πιο πλήρες Boat Show και κατά τη γνώμη μου το πιο ισορροπημένο στη λογική ότι δεν τοποθετεί στην πρώτη γραμμή την εγχώρια παραγωγή όπως ο μεγάλος ανταγωνιστής, η Γένοβα, που εκ των πραγμάτων θέτει σε πρώτο πλάνο την Ιταλική αγορά.

Η ΒΟΟΤ προσφέρει μια πιο παραστατική εικόνα της αγοράς, έχοντας στο κατάλογο των εκθετών της επωνυμίες, φίρμες, ναυπηγεία και βιοτεχνίες μικρότερης εμβέλειας προερχόμενα από την κεντρική και βόρεια Ευρώπη, πέραν δηλαδή από τις λεγόμενες «κοσμοπολίτικες» εταιρείες και Ομίλους – αυτές που συμμετέχουν σε μεγάλο αριθμό εκδηλώσεων. Επίσης, επιτρέπει και ευνοεί την υψηλή επισκεψιμότητα από τις γειτονικές χώρες λόγω της γεωγραφική θέσης. Πρακτικά, αποτελεί μια ζωντανή πλατφόρμα επικοινωνίας των παραγωγικών δυνάμεων της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης και ένα αντίβαρο στη Μεσογειακή εκθεσιακή δραστηριότητα. Στον ευρωπαϊκό χάρτη των ναυτικών εκδηλώσεων, η BOOT αναπαριστά αναπόσπαστο στοιχείο του πάζλ της οικονομίας του κλάδου των σκαφών, της Θαλάσσιας αναψυχής και των σπορ.

ΒΟΟΤ 2013 

Πλούσιο, πληθωρικό, εξαιρετικά οργανωμένο σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα όπως θα δούμε, τόσο για τον εκθέτη – επαγγελματία όσο και τον επισκέπτη. Για τη φετινή σαιζόν ήταν η Εκδήλωση με τη μεγαλύτερη κινητικότητα στην Ευρώπη. Εφέτος οι πύλες του εκθεσιακού κέντρου «MESSE Dusseldorf» άνοιξαν για το κοινό στις 19 Ιανουαρίου και για τις επόμενες 9 ημέρες τα φώτα της δημοσιότητας ήταν στραμμένα στη ΒΟΟΤ. Περισσότεροι από 1300 δημοσιογράφοι εκπροσωπώντας διαφορετικά Μέσα ήταν παρόντες για να μεταδώσουν τις εξελίξεις και να καταγράψουμε τις νέες τάσεις. Ανάμεσά τους, το μόνο ελληνικό Μέσο που (ξανά)καταχωρήθηκε στα μητρώα του Γραφείου Τύπου, το ανά χείρας ή επί της οθόνης Skipper ONDECK.
Η φετινή εκδήλωση κατέγραψε μικρή μείωση στην επισκεψιμότητα σε σχέση με πέρυσι, κυρίως λόγω της χιονόπτωσης και των χαμηλών θερμοκρασιών που σημειώθηκαν το πρώτο Σαββατοκύριακο με αποτέλεσμα κομβικά αεροδρόμια να ματαιώσουν τις πτήσεις. Σε αυτό να προστεθεί και μια απεργιακή κινητοποίηση στο αεροδρόμιο της πόλης. Θέματα τα οποία ξεπεράστηκαν με το δεύτερο Σαββατοκύριακο να επικρατεί το αδιαχώρητο επαναφέροντας καλές εποχές του παρελθόντος. Συγκεκριμένα από τη φετινή BOOT, σύμφωνα με τη καταμέτρηση των οργανωτών, πέρασαν 226.300 επισκέπτες, σημειώνοντας μείωση της τάξης των 8% σε σύγκριση με την εκδήλωση του 2012, χωρίς αυτό να δημιουργεί ποιοτική διαφορά.
Αναφορικά με τις συμμετοχές, ο κατάλογος των εκθετών συμπληρώθηκε από 1674 εταιρείες προερχόμενες από 63 διαφορετικές χώρες δείχνοντας τον διεθνή χαρακτήρα της Έκθεσης.

boot 3

Πανοραμικά της Έκθεσης

Στη φετινή εκδήλωση έγινε χρήση του συνόλου του Εκθεσιακό κέντρου MESSE με 17 στέγαστρα (Halls) που το καθένα αποτελούσε διαφορετικές θεματικές ενότητες. Εξετάζοντας πανοραμικά το εκθεσιακό σύμπλεγμα αντιστοιχεί ένα ζωντανό ανάγλυφο καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα του θαλάσσιου στερεώματος. Οφείλουμε να πούμε ότι στη Boot εκτυλίσσονται εκθέσεις μέσα στην ίδια την έκθεση όπως το Dive Show ή το τμήμα Θαλάσσιου Τουρισμού (Water Tourism). Οι επισκέπτες έχουν τη ευκαιρία να δουν από κοντά ανά κατηγορία, μηχανοκίνητα μικρής και μεσαίας κατηγορίας, Motor Yachts (μεγάλη κατηγορία <12μ.) καθώς και ένα Superyacht Show με εκπροσώπους ναυπηγείων που ειδικεύονται στη κατασκευή μεγάλων σκαφών καθώς και τεχνικά γραφεία, σχεδιαστές, εμπειρογνώμονες, γραφεία Διαχείρισης κλπ. Σε περίοπτη θέση ήταν τα ιστιοπλοϊκά σκάφη τα οποία κατέβαλλαν 3 στέγαστρα ενώ μεγάλη ποικιλία είδαμε σε αξεσουάρ, είδη ρουχισμού, θαλάσσια σπορ, είδη αλιείας, καθώς και τμήμα με εξοπλισμό μαρινών ή κλασσική ναυπηγική κλπ.

Η Ελληνική παρουσία

Συνεπείς στο ραντεβού τους ήταν ορισμένες Ελληνικές εταιρείες, άλλες μέσω αντιπροσώπου, άλλες με ιδίες δυνάμεις. Η Boot αποτελεί παραδοσιακά πόλο έλξης και μια γόνιμη πλατφόρμα συναλλαγής για τους έλληνες κατασκευαστές ή ιδιοκτήτες επαγγελματικών σκαφών δεδομένου της υψηλής επισκεψιμότητας και λόγω της φύσης της έκθεσης. Συγκεκριμένα, εφέτος συμμετείχαν 11 έλληνες εκθέτες με απ' ευθείας ανάθεση, κυρίως από το τμήμα του θαλάσσιου τουρισμού όπως η Kiriacoulis Mediterannean, η Aegean Sea, Ionian Charter κλπ. ενώ από τους κατασκευαστές είδαμε την Karel Boats με έδρα τη Πάτρα και μέσω αντιπροσώπων την Technohull και την Drago. Τελευταία στιγμή αποφασίστηκε και η συμμετοχή της Ελληνικής Ένωσης Μαρινών γεγονός που μας χαροποίησε ειδικά σε αυτές τις συγκυρίες. Σημαντική υποστήριξη οφείλουμε να πούμε ότι παρείχε πριν - κατά τη διάρκεια και μετά, ο Έλληνας αντιπρόσωπος της BOOT, κ. Πέτρος Μιχελιδάκης.

Η διεθνής παρουσία

H BOOT αφιερώνει ένα ολόκληρο τμήμα στο Θαλάσσιο τουρισμό (Water Tourism) στο οποίο λαμβάνουν μέρος οι Εθνικοί Οργανισμοί Τουρισμού με τα Εθνικά τους περίπτερα προκειμένου να προβάλλουν την χώρα, τις υπηρεσίες, τους προορισμούς, τα προϊόντα. Ανάμεσα στους εκθέτες συμμετέχουν και άλλοι φορείς πέραν των Εθνικών, όπως Περιφέρειες, νησιωτικά συμπλέγματα ακόμη και έργα προς ανάπτυξη. Οι θεσμική παρουσία πλαισιώνεται από ιδιωτικές εταιρείες μίσθωσης (chartering) σκαφών αναψυχής, θαλάσσια σπορ, ταξιδιωτικές υπηρεσίες και λοιπές σχετικές υπηρεσίες κλπ. Κατά τη διάρκεια της Έκθεσης περνούν δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες με συγκεκριμένο ενδιαφέρον και ως εκ τούτου δυνητικοί πελάτες. Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι το γεγονός ότι πράκτορες και τουριστικά γραφεία βρίσκουν τον κατάλληλο χώρο και χρόνο για σημαντικά ραντεβού και κατ' επέκταση στη δημιουργία προϋποθέσεων για κερδοφόρες συνεργασίες και φυσικά στην ανάπτυξη σχέσεων.
Φέτος, περισσότερο από ποτέ, η Ελλάδα είχε την ανάγκη μια οργανωμένης και θεσμικής παρουσίας κυρίως για να αναστρέψει το αρνητικό κλίμα που έχει δημιουργηθεί σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα αναφορικά με την ομαλότητα και τη κοινωνική σταθερότητα. Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι στη συνείδηση πολλών ξένων, η Ελλάδα δεν αποτελεί πλέον έναν ασφαλή προορισμό. Τα τελευταία δύο χρόνια η χώρα μας έχει κάνει εκατοντάδες πρωτοσέλιδα σε εφημερίδες μεγάλης κυκλοφορίας, έχει απασχολήσει πολλά οικονομικά και ενημερωτικά δελτία σε τηλεοπτικά κανάλια. Η πικρή πραγματικότητα είναι ότι έχουμε κάνει ότι μπορούμε για να τροφοδοτούμε τα ξένα Μέσα Ενημέρωσης με εικόνες από αυτοκινητιστές που κλείνουν τους δρόμους στο λιμάνι, επεισοδιακές νύχτες με καπνούς και δακρυγόνα στο κέντρο της πρωτεύουσας ή ακόμη και το κλείσιμο της Ακρόπολης. Με δεδομένο ότι η κακή φήμη τρέχει με μεγάλες ταχύτητα – σίγουρα πιο γρήγορα από το καλό – οι καλά οργανωμένοι ανταγωνιστές μας όπως η Κροατία και η Τουρκία έχουν αποκτήσει ένα αποτελεσματικό εργαλείο στα χέρια προσελκύοντας ορδές τουριστών με ενδιαφέρον στο Ιόνιο ή το Αιγαίο.
Επιπλέον η ελληνική θεσμική απουσία δρα αρνητικά σε πολλαπλά επίπεδα και σε βάθος χρόνου. Ένας ξένος πράκτορας σε κάθε ευκαιρία εκμεταλλεύεται προς όφελός του το κενό με προτάσεις – συστάσεις σε πελάτες όπως «θα πάτε φέτος στην Ελλάδα; εκεί έχει εμφύλιο πόλεμο». Τούτο μπορείτε να το πολλαπλασιάσετε και να δείτε την κλίμακα ζημιάς που υφίσταται ο ελληνικός τουρισμός. Εν τάχει, δεν απορούμε για τη μείωση του εισερχόμενου τουρισμού και σε ποιες χώρες θα κατευθυνθούν. «Δύσκολα προσεγγίζουμε επισκέπτες. Δείχνουν αρνητικοί όταν τους προτείνουμε ως προορισμό την Ελλάδα» θα μάς πει ο κ. Άρης Λιάπης, υπεύθυνος της Sail Aegean, εταιρείας με έδρα το Βέλγιο και βάση στο Βόλο. «Δείχνουν απρόθυμοι να ακούσουν για την Ελλάδα, έχουμε σχηματίσει πολύ αρνητική εικόνα». Στον αντίποδα αυτού βρίσκεται η καλά οργανωμένη Κροατία με μεγάλο stand με ψηφιακές απεικονίσεις, ενημερωμένο έντυπο υλικό, πρόθυμο προσωπικό να εξυπηρετήσει και να προωθήσει τις ακτές της και το θαλάσσιο τουρισμό. Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν φέτος και η Τουρκία. Με πληθωρική παρουσία, περίπτερο με μεγάλο εκτόπισμα σε δύο διαφορετικά σημεία του χώρου καθώς και υπερμεγέθη αναρτημένα σύμβολα με λογότυπα της χώρας. Οι Τούρκοι έχουν αναπτύξει βάσει στρατηγικού σχεδίου την προώθηση του θαλάσσιου τουρισμού και έχουν κερδίσει έδαφος, τόσο που τους καθιστά πρωταγωνιστές.

Η Ελληνική απουσία

Το επιτελείο του ΕΟΤ δεν προχώρησε σε ελληνική αποστολή λόγω αυξημένου κόστους – όπως δήλωσαν. Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες υπήρξαν ευέλικτες προτάσεις με διαφορετικά κοστολόγια ακόμη και 10 φορές μειωμένο από το αρχικό ποσό προκειμένου η χώρα να μην στιγματιστεί από την παντελή απουσία. Είναι ασφαλώς προτιμότερη μια χαμηλού προϋπολογισμού συμμετοχή με εύστοχο υλικό από ένα μεγάλο κενό. Να θυμίσω ότι στη ίδια έκθεση, το 2005, η Ταϊλάνδη συμμετείχε με ένα μικρό αλλά καλαίσθητο περίπτερο της με στόχο την προσέλκυση τουριστών μετά το τσουνάμι για ανάκαμψη και ανοικοδόμηση. Στη πράξη, και η χώρα μας έχει υποστεί τσουνάμι οικονομική φύσης με τη διαφορά ότι οι κάτοικοι του «ρετιρέ» δεν έχουν επηρεαστεί.
Παρά τις προτάσεις από διαφορετικές πλευρές την έμφαση που έχουμε δώσει και ενημερώσει για την ανόρθωση του κλάδου ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού δεν συγκινήθηκε αφήνοντας να διαιωνίζεται η τσαλακωμένη εικόνα της χώρας σε ένα ποιοτικό κοινό και τουρίστες υψηλού εισοδήματος. Επιπλέον, η απουσία ευνοεί το γόνιμο έδαφος για πολλά και διαφορετικά σενάρια εκ μέρους των ανταγωνιστών όπως «η Ελλάδα είναι σε κώμα, στην Έκθεση θα έρθει;*».
Οφείλω να πω ότι έχουμε αποστείλει στο Υπουργείο Τουρισμό το πλάνο για τα Ναυτικά Σαλόνια, έχουμε κοινοποιήσει όλα μας τα ρεπορτάζ και υπογραμμίσει τη σπουδαιότητα τους για τον ποιοτικό εισερχόμενο τουρισμό. Ωστόσο, η αδιαφορία είναι αυτό που χαρακτηρίζει την ομάδα της κ. Όλγας Κεφαλογιάννη έως τώρα. Ομολογώ μια συστηματική αποστροφή για μια ουσιαστική μελέτη για τα οφέλη του Θαλάσσιου Τουρισμού. Από τη μεριά μας – επειδή δεν ζούμε στο «ρετιρέ» αλλά μέσα στο τσουνάμι έχουμε δηλώσει πρόθυμοι για εθελοντική δράση αναφορικά με την επικοινωνιακή στήριξη από πέρυσι το Μάιο. Δεδομένο θεωρώ, ότι η χώρα, εφέτος είχε δυνατότητα να δώσει το παρόν στη BOOT όπως δεδομένο θεωρώ ότι η θάλασσα και ο τουρισμός αποτελούν τα εναπομείναντα οχήματα ανάπτυξης της χώρας.

boot 1

Μερικές Σκέψεις

Συνομιλώντας με υπάλληλο του Τουρκικού Οργανισμού Τουρισμού ως Ισπανός, τον βρήκα ιδιαίτερα φιλικό και προσήνη, με ενημέρωσε μεταξύ άλλων για τα ελληνικά νησιά, τις αρχαιότητες, με εφοδίασε με οπτικοακουστικό υλικό CD - DVD, με αναμνηστικά της κόκκινης ημισελήνου και με διαβεβαίωσε ότι παραμένει πάντα πρόθυμος να με εξυπηρετήσει. Αισθάνθηκα ότι προωθεί με έγνοια και αληθινό ενδιαφέρον κάτι δικό του. Κατ' ουσία δεν υπάρχει κάτι πιο προσωπικό από την ίδια τη χώρα. Η συμπεριφορά του προαναφερθέντος κρίνω ότι είναι ζήτημα παιδείας και όχι κόστους. Προάγει και προασπίζεται την χώρα του και κατ' επέκταση την εγχώρια οικονομία. Ο ίδιος αντιλαμβάνεται την ύψιστη σημασία τους «εμείς» και πως συνδέεται το ομαδικό από το ατομικό. Διαμετρικά αντίθετα θεωρώ μετά λύπης ότι βρίσκεται η Ελλάδα, με πληθώρα περιστατικών που υμνούν το ιδιωτικό. Εφέτος η Τουρκία είχε περίπτερο και στο Dive Show προωθώντας ένα άλλο τομέα – εξ ίσου σημαντικό- το καταδυτικό τουρισμό. Ασφαλώς οι προορισμοί αφορούν και το Αιγαίο και σημεία εντός της ελληνικής επικράτειας.

Η χώρα μας αποτελεί δελεαστικό προορισμό και έχει αυξημένη ζήτηση. Αυτό δεν φτάνει για να μας διασφαλίσει μια ισχυρή τοποθέτηση σε ένα τόσο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Οι γείτονες έχουν αντιληφθεί την σπουδαιότητα και δεν χάνουν ευκαιρία. Επαναλαμβάνω ότι η απειλή είναι τόσο κοντά που στο μέλλον η Ελλάδα δεν θα έχει θάλασσα όσο μοναδική και να είναι. Και είναι κρίμα.

 

Τα πιο Δημοφιλη > Ρεπορταζ

12 Years ONDECK wishes

Θερμές Ευχές | 12 Χρόνια ONDECK (6ο μέρος)

Θεσμικοί, συνεργάτες και φίλοι του περιοδικού στέλνουν στο ONDECK τις πιο θερμές ευχές τους.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ειδησεις

Η Athenian Yachts επενδύει στη Μαρίνα Με…

Η νέα φιλική προς το περιβάλλον Μαρίνα Μεσολογγίου αναμένεται να...

Ειδησεις

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

60,8 εκατ. δολάρια ΗΠΑ για την προστασία…

Η ανακοίνωση έγινε στο πλαίσιο της Διεθνούς Διάσκεψης για την...

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Style

Omega Speedmaster Chronoscope: 100 ημέρε…

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στο Παρίσι ξεκινούν σε μόλις 100 ημέρες.

Style