Το συναίσθημα που έχουμε όλοι είναι μόνο σεβασμός και ευγνωμοσύνη σε γιατρούς και νοσηλευτικό προσωπικό που θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή τους σώζουν τους συνανθρώπους μας.
Όμως παράλληλα υπάρχει σιγουριά ότι το Υπουργείο Υγείας, ο Υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας κ. Ν. Χαρδαλίας και όλη η ομάδα κινούνται μεθοδικά και συντονισμένα για να έχουμε σωστή πληροφόρηση και καθοδήγηση σε αυτή την πρωτοφανή υγειονομική κρίση.
Ως προς την σημερινή εικόνα του επαγγελματικού yachting φυσικά αντιλαμβάνεται ο καθένας ότι δέχεται ένα σφοδρό πλήγμα:
1. Ακυρώσεις ναυλώσεων στα επαγγελματικά σκάφη σε πολύ μεγάλο ποσοστό που φτάνει σε κάποιες περιπτώσεις το 100%
2. Μέγας προβληματισμός από την έλλειψη ρευστότητας σε όλες τις εταιρείες του θαλασσίου τουρισμού πλοιοκτήτριες, ναυλομεσιτικές, εταιρείες πρακτόρων κλπ.
3. Ανεργία ναυτικών. Αναγκαστικές απολύσεις.
4. Κρίση σε ναυπηγία και σε όλους τους επαγγελματικούς κλάδους που συνδέονται με τα σκάφη, τα οποία είναι εκατοντάδες.
Με δύο λόγια η εναλλακτική αυτή μορφή τουρισμού, ο θαλάσσιος τουρισμός-ελληνικό yachting, βρίσκεται σε πραγματικό συναγερμό. Θα περάσει καιρός μέχρι να είναι σε θέση πάλι το yachting να συνεισφέρει στο ΑΕΠ της χώρας το 1,4%, που συνεισέφερε τα τελευταία χρόνια.
Tο μεγάλο ερώτημα πλέον είναι τι θα γίνει αυτός ο μεγάλος στόλος των 6.300 χιλιάδων επαγγελματικών σκαφών με ελληνική σημαία και οι Έλληνες ναυτικοί που ναυτολογούνται σε αυτά.
Αν μετά τις αρχές Ιουλίου2020 δεν υπάρξουν ναυλώσεις, τότε η κατάσταση θα είναι δραματική. Δεν είναι εύκολο όμως να υπάρξουν ναυλώσεις και δεν εξαρτάται από τα ελληνικά σκάφη αλλά κυρίως από την αποκατάσταση των αεροπορικών συνδέσεων και την συνεργασία με τους ευρωπαίους ετέρους μας, ώστε να επιτευχθεί η πολυπόθητη ελεύθερη κυκλοφορία των πολιτών μεταξύ των συνόρων.
Η Ένωση Πλοιοκτητών Σκαφών Τουρισμού κινείται μεθοδικά και συνεισφέρει εποικοδομητικά ώστε να υπάρξουν οι λιγότερες δυνατές απώλειες για τον κλάδο από την πανδημία COVID-19 και την επαναφορά σε μια νέα κανονικότητα με ομαλό τρόπο:
1. Υπάρχει καθημερινή συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ώστε να αντιμετωπιστούν τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε για τα επαγγελματικά σκάφη και για τα πληρώματα.
2. Συνεχίζονται οι συζητήσεις με τον αρμόδιο Υφυπουργό Οικονομικών για την εξεύρεση μιας λύσης για το ΦΠΑ «αιγιαλίτιδας ζώνης» των επαγγελματικών Σκαφών.
3. Διεκδικήσαμε τη μείωση, κατά 40%, των χρεώσεων των τιμολογίων των μαρινών που ελλιμενίζονται τα επαγγελματικά σκάφη αλλά δεν βρίσκουμε ανταπόκριση από το αρμόδιο υπουργείο και τις υπηρεσίες των μαρινών.
4. Προωθείται η κατάργηση ΤΕΠΑΥ (τέλος πλεύσης και παραμονής) κατά την διάρκεια της κρίσεως.
5. Συνεχίζονται οι συζητήσεις με τον Γενικό Γραμματέα του ΕΟΤ για στοχευμένη διαφήμιση που θα αφορά το ελληνικό yachting.