Την ασφάλεια του yachting στην Ελλάδα και την ανάγκη στήριξης του θαλάσσιου τουρισμού από την πολιτεία τόνισαν οι κ.κ. Μιχάλης Σκουλικίδης, Πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού και CEO της Alatanta Golden Yachts και Γιώργος Βερνίκος, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Vernicos Yachts στο “Greek Tourism Debate”.
Aναφερόμενος στην τρέχουσα κατάσταση στον κλάδο του yachting, o κ. Σκουλικίδης τόνισε ότι είναι σημαντικό να υπάρξει ευελιξία στην υποδοχή επισκεπτών από αγορές όπως η Αμερική, η Σαουδική Αραβία και η Ρωσία με την προϋπόθεση ότι έχουν με τη βούλησή τους ελεγχθεί, και βγει αρνητικοί στα τεστγια κορονοϊό. Όπως επισήμανε χαρακτηριστικά:“Τις προηγούμενες εβδομάδες παρατηρήθηκε το φαινόμενο σκάφη αναψυχής με ελληνική επαγγελματική άδεια να αναγκάζονται να παίρνουν ναύλους στην Κροατία, καθώς η Ελλάδα δεν δεχόταν ξένους επισκέπτες. Το yachting αποτελεί την αιχμή του δόρατος του εγχώριου τουρισμού -με high-end clientele που ξοδεύει εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ- και τώρα, περισσότερο παρά ποτέ, είναι επιτακτική η ανάγκη για τη στήριξή του μέσα από μια συγκροτημένη εθνική στρατηγική ανεξαρτήτως πολιτικών και κομματικών προσδιορισμών. Στο ίδιο πλαίσιο, καταγράφεται και αύξηση των παράνομων ναυλώσεων κατά δεκάδες, τόσο από την Τουρκία όσο και από την Αλβανία με σκάφη που δεν έχουν την απαραίτητη ελληνική επαγγελματική άδεια να ταξιδεύουν στα ελληνικά νησιά και μάλιστα χωρίς υγειονομικό έλεγχο από τις αρμόδιες αρχές. Αυτό είναι ένα ζήτημα που μας απασχολεί ιδιαιτέρως, καθώς η Ελλάδα με τις όμορες χώρες της είναι συγκοινωνούντα δοχεία”.
Όπως διευκρίνισε ο κ. Σκουλικίδης: “Στα μεγάλα σκάφη αναψυχής τα πρωτόκολλα ασφαλείας είναι ούτως ή άλλως ενισχυμένα με εκτενείς απολυμάνσεις των χώρων, έλεγχο των πληρωμάτων μια μέρα πριναπό την αναχώρηση κάθε νέου ναύλου, τεστ αντισωμάτων μέσα στα σκάφη και καθημερινή παρακολούθηση της υγείας όλων των επιβαινόντων”.
Ο κ. Σκουλικίδης υπογράμμισε επίσης την ανάγκη για μείωση του ΦΠΑ, ο οποίος σε αντίθεση με όμορους ανταγωνιστικούς προορισμούς – όπου ειναι επιδοτούμενος ή και μηδενικός- βρίσκεται ακόμα στη μεγαλύτερη κλίμακα πανευρωπαϊκά, ενώ εξέφρασε και την αισιοδοξία του για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου μέχρι και τις αρχές Οκτωβρίου.
“Λειτουργώντας ως γέφυρα της φετινής χρονιάς με την επόμενη, ο Ελληνικός Σύνδεσμος Θαλάσσιου Τουρισμού παρουσιάζει τον Σεπτέμβριο του 2020 το πρώτο
virtual charter show παγκοσμίως, την ψηφιακή έκδοση του Mediterannean Yacht Show, το οποίο έχει αναδειχθεί πλέον στο μεγαλύτερο Β2Β charter show του κόσμου με τη διοργάνωση του 2019 να καταγράφει τη συμμετοχή 110 σκαφών με αθροιστικό μήκος που ξεπέρασε τα 3,5 χλμ. Ήδη υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από ξένους πράκτορες που ενδιαφέρονται να δουν τα σκάφη ώστε να προτείνουν στους πελάτες τους και θεωρούμε ότι κι εμείς από την πλευρά μας θα δώσουμε μια ώθηση στη σεζόν του 2021”, συμπλήρωσε ο κ. Σκουλικίδης.
Την αγωνία του κλάδου και την αβεβαιότητα για την εξέλιξη της σεζόν του 2020 εξέφρασε από πλευράς του και ο κ. Βερνίκος τονίζοντας την εφαρμογή αυξημένων πρωτοκόλλων ασφαλείας στα σκάφη αναψυχής και την ετοιμότητα των επιχειρήσεων για την εφαρμογή τους. “Η κύρια αγωνία μας είναι αν θα έρθουν οι πελάτες μας και από ποιες χώρες. Οι προσδοκίες μας κυμαίνονται στο 30-35% των εσόδων της περσινής χρονιάς με το bare boat yachting να στοχεύει στο κοινό της ευρωπαϊκής αγοράς και τις προβλέψεις να μιλούν για ένα μεγαλύτερο ποσοστό, της τάξης του 40%, ενώ τα σκάφη με πλήρωμα εξαρτώνται περισσότερο από την αμερικανική αγορά, ελπίζοντας μέχρι την τελευταία στιγμή να βελτιωθεί η κατάσταση”.
Όπως ανέφερε ο κ. Βερνίκος “μέχρι τις 15 Ιουλίου οι προσδοκίες μας είναι πολύ χαμηλές με τους κλεισμένους ναύλους να είναι πολύ λιγότεροι από αυτούς που αναμέναμε και το σενάριο των 8 εβδομάδων chartering συνολικά να το δεχόμαστε ως θετικό”.
Μιλώντας για τον ανταγωνισμό, ο κ. Βερνίκος ανέφερε ότι η Ελλάδα βρίσκεται παραδοσιακά στο επίκεντρο του ιδανικότερου σημείου του πλανήτη για yachting,το οποίο συμπεριλαμβάνει τις Δαλματικές Ακτές, τις ακτές της Τουρκίας και όλη την Ανατολική Μεσόγειο. “Προφανώς υπάρχουν αγορές με πλεονέκτημα την πιο εύκολη οδική πρόσβαση, ιδίως για επισκέπτες από την Κεντρική Ευρώπη, ωστόσο τίποτα δεν συγκρίνεται με την ελληνική πολυνησία και στοχεύοντας στην ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού θα έπρεπε να υπάρχει πολύ μεγαλύτερη ευελιξία και ενθάρρυνση για διακοπές με σκάφος, καθώς αποτελεί μια ιδιαιτέρως ασφαλή μορφή τουρισμού”.
“Ο κορονοϊός αποτελεί μια καλή αφορμή για να αναδείξουμε περισσότερο το θέμα του yachting”, σημείωσε ο κ. Βερνίκος και συμπλήρωσε: “είναι ιδιαιτέρως σημαντικό αυτοί που λαμβάνουν τις αποφάσεις να είναι ικανοί και να λαμβάνουν τις σωστές αποφάσεις, ζυγίζοντας όλες τις παραμέτρους. Εμείς ζητάμε έναν ανταγωνιστικό ΦΠΑ, δεν είναι δυνατον όταν δίνουμε τη μάχη του Αιγαίου – γιατί, καλώς ή καλώς και η Τουρκία Αιγαίο πουλάει- να έχουμε δυσμενείς όρους σε σχέση με τους βασικούς ανταγωνιστές μας. Θα έλεγα ότι είναι έλλειψη πατριωτισμού και θέμα πολιτικής βούλησης. Το πρωτογενές προϊόν μας είναι πάρα πολύ ισχυρό, είμαστε το καλύτερο μέρος για yachting στον κόσμο, όλοι ονειρεύονται να έρθουν εδώ για να μπορέσουν να χαρούν τις θάλασσες και τα νησιά μας και είμαι αισιόδοξος ότι κάθε χρόνο όλοι μας θα συνεχίσουμε να δίνουμε τη μάχη μας για το καλύτερο δυνατό”.