Η παγκόσμια βιομηχανία superyachts αλλάζει δυναμικά, με την Τουρκία να ανεβαίνει εντυπωσιακά και την Ιταλία να υπερασπίζεται τα πρωτεία.
Η σύγκριση ανάμεσα στην Τουρκία και την Ιταλία στη ναυπήγηση μεγάλων yachts αποκτά ολοένα μεγαλύτερη σημασία μετά τα συμπεράσματα του Superyacht Summit Türkiye 2025 στην Κωνσταντινούπολη. Το συνέδριο, ανέδειξε τον γρήγορο ρυθμό με τον οποίο η τουρκική βιομηχανία ενισχύει την παραγωγική της δυναμική, την ελκυστικότητα προς τους επενδυτές και τη στρατηγική της κατεύθυνση.
Superyachts: Η Ιταλία οδηγεί, η Τουρκία εδραιώνεται
Σύμφωνα με το Global Order Book 2025 της Boat International η Ιταλία εξακολουθεί να κατέχει την κορυφή της παγκόσμιας αγοράς superyacht. Έχει 572 superyachts υπό κατασκευή ενώ το συνολικό μήκος ξεπερνά τα 22.000 μέτρα. Διαθέτει επίσης 185 ενεργούς ναυπηγούς κατανεμημένους σε Viareggio La Spezia Ancona και Livorno. Η Τουρκία η οποία κατατάσσεται δεύτερη παγκοσμίως παρουσιάζει εντυπωσιακή σταθερότητα και άνοδο. Διαθέτει 146 ενεργά projects με συνολικό μήκος 6.410 μέτρων και 34 ενεργούς ναυπηγούς κυρίως στις περιοχές Tuzla Bodrum και Antalya.
Η αξία των τουρκικών εξαγωγών στον κλάδο έφτασε τα 440.2 εκατομμύρια δολάρια το 2025 με ετήσια αύξηση 41.67% που αποτελεί έναν από τους υψηλότερους ρυθμούς διεθνώς. Από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο οι εγχώριες πωλήσεις ξεπέρασαν τα 566 εκατομμύρια δολάρια με περισσότερα από τα μισά yachts να υπερβαίνουν τα 24 μέτρα. Η Ιταλία σύμφωνα με την Confindustria Nautica κατέγραψε εξαγωγές 4 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2023 σημειώνοντας ανάπτυξη 15.9%. Παρότι ο ρυθμός είναι μικρότερος από της Τουρκίας η αξία και ο όγκος παραμένουν κορυφαίοι διεθνώς.
Οικονομικό περιβάλλον και προκλήσεις
Η Τουρκία βρίσκεται αντιμέτωπη με έναν από τους σημαντικότερους ανασταλτικούς παράγοντες, τον πληθωρισμό. Σύμφωνα με το Turkish Statistical Institute ο ετήσιος πληθωρισμός έφτασε το 32.87% τον Οκτώβριο του 2025. Οι τομείς των κατασκευών της ενέργειας και των δομικών υλικών επηρεάζονται έντονα αυξάνοντας το κόστος παραγωγής και δυσκολεύοντας τη διαχείριση μακροχρόνιων συμβολαίων. Η Ιταλία από την άλλη πλευρά παρότι αντιμετωπίζει υψηλότερο εργατικό κόστος και γηραιό εργατικό δυναμικό επωφελείται από μεγαλύτερη μακροοικονομική σταθερότητα. Επιπλέον διαθέτει μια πλήρη και ώριμη εφοδιαστική αλυσίδα με υπεργολάβους σχεδιαστές τεχνίτες και εξειδικευμένα ναυπηγεία σε πυκνό δίκτυο. Η Τουρκία έχει αναπτύξει μια πιο ευέλικτη και σύγχρονη βιομηχανική προσέγγιση με ανταγωνιστικό κόστος εργασίας και ισχυρή υποστήριξη από δημόσιες πολιτικές γεγονός που ενισχύει την ελκυστικότητά της.
Τουρκία έχει προσελκύσει 284.3 δισεκατομμύρια δολάρια άμεσων ξένων επενδύσεων από το 2003 και φιλοξενεί 86.000 διεθνείς εταιρείες το 2024. Το 71.5 τοις εκατό των νέων επενδυτικών projects χαρακτηρίζονται ως ποιοτικές επενδύσεις με συνολικό Capex 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η Ιταλία σύμφωνα με το EY Attractiveness Survey 2025 κατέγραψε 224 επενδυτικά projects αυξημένα κατά 5 τοις εκατό σε σχέση με το 2024. Ο κλάδος του yachting παραμένει παγκόσμια δύναμη αλλά η χώρα χρειάζεται στοχευμένες πολιτικές για να διατηρήσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα.
Ανοικτή μάχη για την κορυφή
Η Τουρκία δεν αποτελεί πλέον νέα είσοδο στον διεθνή χώρο του yachting, αλλά έναν ώριμο και φιλόδοξο ανταγωνιστή με σαφή στρατηγική κατεύθυνση. Ωστόσο η εσωτερική οικονομική πίεση δημιουργεί προκλήσεις που δεν μπορούν να αγνοηθούν. Η Ιταλία παρά το υψηλό κόστος εργασίας διαθέτει την αξιοπιστία την τεχνογνωσία και τη σταθερότητα που απαιτεί η κορυφή της αγοράς. Η μάχη για την πρωτοκαθεδρία παραμένει ανοικτή και ενώ κάποτε η Μεσόγειος είχε μία μόνο πρωτεύουσα του yachting το μέλλον μπορεί να αναδείξει δύο με διαφορετικά μοντέλα, που γίνονται όλο και πιο αλληλένδετα.




