Δευτέρα, 1 Δεκεμβρίου, 2025

Superyachts: Η αθέατη βιομηχανία των 54 δισ. ευρώ

ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΤΣΙΜΙΛΗ

Η οικονομική ισχύς των superyachts παρουσιάστηκε σε αναλυτική μελέτη στο φετινό Superyacht Forum.

Ο κλάδος των μεγάλων σκαφών παρουσίασε για πρώτη φορά στο φετινό Superyacht Forum μία ολοκληρωμένη εικόνα της παγκόσμιας οικονομικής του επίδρασης. Τα νέα στοιχεία, βασισμένα στην πιο εκτενή και τεκμηριωμένη μελέτη που έχει πραγματοποιηθεί έως σήμερα, ανεβάζουν το συνολικό αποτύπωμα της βιομηχανίας στα 54 δισ. ευρώ τον χρόνο. Το μέγεθος αυτό ανατρέπει την επιφανειακή εικόνα πολυτέλειας που κυριαρχεί στη δημόσια συζήτηση και αποκαλύπτει έναν κλάδο με βαθιά παραγωγική, τεχνολογική και οικονομική σημασία. Η μελέτη στηρίχθηκε σε έναν μεγάλο όγκο δεδομένων, από πληροφορίες AIS και χρηματοοικονομικές αναλύσεις επικυρωμένες από τη Deloitte μέχρι στατιστικά στοιχεία ναυλώσεων και μεσιτείας, καθώς και περισσότερες από πενήντα συνεντεύξεις ειδικών.

Η παραγωγή και οι ανακατασκευές στο επίκεντρο της οικονομίας

Ο τομέας της νέας κατασκευής παραμένει ο βασικός μοχλός της οικονομικής δραστηριότητας. Το 2022 παραδόθηκαν 221 superyachts, μια παραγωγή που δημιούργησε άμεση επίδραση 7,2 δισ. ευρώ και συνολική επίδραση 20 δισ. ευρώ, αν συνυπολογιστεί ολόκληρη η αλυσίδα αξίας. Η Ευρώπη εξακολουθεί να ηγείται, συγκεντρώνοντας σχεδόν το 80% της παγκόσμιας παραγωγής, χάρη στην Ιταλία, την Ολλανδία και τη Γερμανία. Το οικονομικό βάρος κάθε νέας κατασκευής κατανέμεται σε ένα ευρύ δίκτυο προμηθευτών, από τον σχεδιασμό και την υπερκατασκευή μέχρι τον μηχανολογικό εξοπλισμό, τα συστήματα αυτοματισμού και τον εξοπλισμό πληρωμάτων, τροφοδοτώντας δεκάδες εξειδικευμένους κλάδους.

Την ίδια στιγμή, ο τομέας των ανακατασκευών καταγράφει τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή δυναμική. Με 141 λειτουργικές εγκαταστάσεις διεθνώς, ο κλάδος refit παράγει άμεσα έσοδα 2,3 δισ. ευρώ και συνολικά 5,6 δισ. ευρώ. Η αύξηση της ηλικίας των superyachts δημιουργεί μεγαλύτερη ζήτηση για πλήρεις ανανεώσεις, τεχνολογικές αναβαθμίσεις και παρεμβάσεις βιωσιμότητας. Τα σκάφη άνω των 60 μέτρων, παρότι αποτελούν μικρό ποσοστό του στόλου, δημιουργούν τη μεγαλύτερη οικονομική δραστηριότητα, έχοντας υψηλό κόστος εργασιών και υλικών.

Antonini Navi unveils Light63, the new project by Nauta

Αυξημένα έσοδα από μεσιτεία, ναύλωση και λειτουργία στόλου

Παράλληλα, οι αγορές μεσιτείας και ναύλωσης επιβεβαιώνουν πως η οικονομική δραστηριότητα δεν περιορίζεται στη στιγμή της πώλησης. Οι προμήθειες μεσιτείας ανήλθαν στα 278 εκατ. ευρώ, ενώ οι προμήθειες ναύλωσης στα 250 εκατ. ευρώ, με τα σκάφη άνω των 60 μέτρων να συμβάλλουν καθοριστικά και σε αυτόν τον τομέα, καθώς οι ναυλώσεις τους απέφεραν 118 εκατ. ευρώ μέσα σε έναν χρόνο. Παράλληλα, η μελέτη υπογραμμίζει ότι συναλλαγές συνολικής αξίας 5,2 δισ. ευρώ δεν περιλαμβάνονται στις επίσημες καταγραφές, στοιχείο που αποδεικνύει πως η πραγματική αγορά είναι πολύ μεγαλύτερη από ό,τι δείχνουν τα δημοσιευμένα στοιχεία.

Το μεγαλύτερο όμως μέρος του οικονομικού αποτυπώματος προέρχεται από τη λειτουργία του στόλου. Με σχεδόν έξι χιλιάδες ενεργά superyachts σε όλο τον κόσμο, η λειτουργία τους παράγει 12,1 δισ. ευρώ άμεσης επίδρασης και 27,1 δισ. ευρώ συνολικά. Η μισθοδοσία των πληρωμάτων αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών, ακολουθούμενη από τη συντήρηση, τα λειτουργικά έξοδα, τη διαχείριση και τα καύσιμα. Παράλληλα, η παρουσία και χρήση των σκαφών δημιουργεί σημαντική τουριστική δραστηριότητα, προσθέτοντας 3,8 δισ. ευρώ στις τοπικές οικονομίες μέσα από μαρίνες, λιμάνια, φιλοξενία και υπηρεσίες.

Οι “μεγάλοι παίχτες” του κλάδου

Η γεωγραφική ανάλυση των ιδιοκτητών δείχνει ότι η μεγαλύτερη συγκέντρωση βρίσκεται στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες κατέχουν το 23% του συνόλου. Ακολουθούν η Ρωσία και η Σαουδική Αραβία, με τις αγορές αυτές να επηρεάζουν σημαντικά τις τεχνολογικές εξελίξεις και τις εμπορικές κατευθύνσεις του κλάδου. Η κατάταξη παραμένει ίδια και όταν η μέτρηση γίνεται βάσει του συνολικού μήκους στόλου που διαθέτουν οι αντίστοιχες χώρες.

Το συνολικό συμπέρασμα της μελέτης είναι ότι ο κλάδος των superyachts δεν αποτελεί απλώς μία έκφραση ενός πολυτελούς lifestyle, αλλά μια βιομηχανία με ισχυρή παραγωγική βάση και σημαντικό πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα. Η άμεση οικονομική επίδραση αγγίζει τα 22,2 δισ. ευρώ και η έμμεση τα 31,7 δισ. ευρώ, δημιουργώντας μια συνολική συνεισφορά 54 δισ. ευρώ στο παγκόσμιο θαλάσσιο οικοσύστημα. Πίσω από τις εντυπωσιακές εικόνες των μαρινών βρίσκεται ένα σύνθετο, υψηλής αξίας βιομηχανικό δίκτυο που στηρίζει χιλιάδες επιχειρήσεις, ενισχύει τις εφοδιαστικές αλυσίδες, επενδύει σε τεχνολογική έρευνα και παράγει σημαντική οικονομική δραστηριότητα σε διεθνές επίπεδο.

Popular Articles