Στο συνέδριο «Reimagine Tourism in Greece», κορυφαίοι θεσμικοί και εκπρόσωποι της αγοράς ανέλυσαν τη θεαματική πορεία του ελληνικού τουρισμού, τις προκλήσεις, τις επενδύσεις και τις στρατηγικές που διαμορφώνουν το μέλλον του.
Στον «εκπληκτικό μετασχηματισμό» που έχει επιτύχει η Ελλάδα στον τομέα του τουρισμού, παρά τις πιέσεις της οικονομικής κρίσης και της πανδημίας, αναφέρθηκε η Shaikha Nasser Al Nowais, νεοεκλεγείσα Γενική Γραμματέας του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, στο πλαίσιο του τρίτου ετήσιου συνεδρίου της «Καθημερινής» Reimagine Tourism in Greece. Όπως σημείωσε, η επιτυχία της χώρας υπερβαίνει την απλή επέκταση της τουριστικής περιόδου: «Έχει επινοήσει εκ νέου τον τουρισμό, ως ένα στρατηγικό εθνικό περιουσιακό στοιχείο, ικανό να σταθεροποιήσει την οικονομία, να προσελκύσει παγκόσμιες επενδύσεις, να αναζωογονήσει την πολιτιστική κληρονομιά και να εμπνεύσει εμπιστοσύνη σε δύσκολους καιρούς». Παράλληλα, τόνισε ότι διεθνώς η Ελλάδα αναγνωρίζεται πλέον ως μια σύγχρονη ιστορία επιτυχίας.

Οι θέσεις του πρωθυπουργού για τα Γλυπτά του Παρθενώνα
Σε συζήτηση με τη συγγραφέα Βικτόρια Χίσλοπ, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στο ζήτημα των Γλυπτών του Παρθενώνα, επισημαίνοντας ότι πρόκειται για σύνθετο θέμα. Όπως είπε, η Ελλάδα βρίσκεται σε συζητήσεις με το Βρετανικό Μουσείο, ωστόσο: «Δεν πιστεύω ότι έχουμε σημειώσει όση πρόοδο θα θέλαμε. Εγώ θα συνηγορήσω πάντοτε ότι τα Μάρμαρα του Παρθενώνα πρέπει να επιστρέψουν. Θα επιμείνω προσωπικά. Δεν νομίζω ότι είμαστε κοντά σε θετικό αποτέλεσμα, αλλά η κοινή γνώμη στο Ηνωμένο Βασίλειο αλλάζει υπέρ μας».
Η Βικτόρια Χίσλοπ συμπλήρωσε ότι «πρέπει να συμβεί και να βλέπουμε το μνημείο στην ολότητά του».
Ο πρωθυπουργός υπογράμμισε επίσης: «Η χώρα έχει αφήσει πίσω τους χαλεπούς καιρούς. Έχω τη φιλοδοξία να κάνω την Ελλάδα τον νούμερο ένα τουριστικό προορισμό στον κόσμο σε επίπεδο ποιότητας».

Υπουργείο Τουρισμού: Ιστορικές επιδόσεις για το 2025
Η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, ανέδειξε την ισχυρή ανοδική τάση του ελληνικού τουρισμού, σημειώνοντας ότι οι μέχρι τώρα ενδείξεις για το 2025 δείχνουν ιστορικά υψηλές επιδόσεις. Όπως είπε, καταγράφεται σημαντική αύξηση τόσο στις αφίξεις όσο και στις ταξιδιωτικές εισπράξεις, με διψήφια ποσοστιαία άνοδο εκτός της περιόδου αιχμής. «Σταδιακά η Ελλάδα γίνεται προορισμός για όλο τον χρόνο», δήλωσε, αναφέροντας ότι ήδη αυτό ισχύει για Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλους προορισμούς. Η ίδια επανέλαβε ότι η κυβέρνηση παραμένει προσηλωμένη στο στόχο της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης.
Σε ειδική συζήτηση με εκπροσώπους από την αεροπορία, τα αεροδρόμια και την ακτοπλοΐα, εξετάστηκαν οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα ο ελληνικός τουρισμός. Ο πρόεδρος της Aegean, Ευτύχης Βασιλάκης, σημείωσε: «Χτίσαμε ένα brand. Τώρα πρέπει να αποδείξουμε ότι το αξίζουμε», τονίζοντας ότι η αυξανόμενη ζήτηση και οι ενισχυμένες απαιτήσεις των ταξιδιωτών καθιστούν κρίσιμη την ποιότητα των υποδομών και της εξυπηρέτησης.
Ακτοπλοϊκές υποδομές δεκαετιών χωρίς ουσιαστικές επενδύσεις
Ο Κυριάκος Μάγειρας, εκτελεστικός πρόεδρος του Δ.Σ. της Attica Group, ανέφερε ότι τα ακτοπλοϊκά δίκτυα της χώρας παραμένουν ανεπαρκή, σημειώνοντας ότι η Ελλάδα διαθέτει «λιμάνια με υποδομές τριών αστέρων σε νησιά πέντε αστέρων». Επισήμανε ότι επί 20 με 25 χρόνια δεν έχουν πραγματοποιηθεί ουσιαστικές επενδύσεις, ενώ υπογράμμισε ότι η λύση βρίσκεται στις μακροχρόνιες παραχωρήσεις, στα έργα ΣΔΙΤ και στην καλύτερη συνεργασία μεταξύ κράτους, δήμων και λιμενικών ταμείων.

Ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον στα λιμάνια
Ο Pierfrancesco Vago, Εκτελεστικός Πρόεδρος της Διεύθυνσης Κρουαζιέρας του Ομίλου MSC, επιβεβαίωσε το έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον για τα ελληνικά λιμάνια, δηλώνοντας: «Είμαστε έτοιμοι να επενδύσουμε 100 εκατομμύρια στο Λαύριο». Αναφέρθηκε επίσης στον στρατηγικό ρόλο της κρουαζιέρας για την ευρωπαϊκή οικονομία, σημειώνοντας ότι αποτελεί έναν από τους ελάχιστους κλάδους στους οποίους η Ευρώπη εξακολουθεί να διαθέτει ισχυρή βιομηχανική βάση. «Έχουμε χάσει πολλές βιομηχανίες από τον ασιατικό ανταγωνισμό· η κρουαζιέρα όμως παραμένει πεδίο στο οποίο μπορούμε ακόμη να χτίζουμε πλοία στην Ευρώπη, να παράγουμε τεχνολογία και να επενδύουμε στη βιωσιμότητα», ανέφερε.
Βραχυχρόνιες μισθώσεις: τι δείχνουν τα δεδομένα
Το πάνελ για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις κατέληξε ότι δεν αποτελούν κύριο παράγοντα αύξησης των τιμών ακινήτων στην Αθήνα. Ο Νάσος Γαβαλάς, πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων, δήλωσε ότι «οι περιορισμοί που επιβάλλονται είναι πολιτικές αποφάσεις και όχι πραγματική προσπάθεια επίλυσης του στεγαστικού». Ο Matteo Sarzana, Country Manager Italy and Southeast Europe της Airbnb, τόνισε ότι τα μέτρα στην Ελλάδα είχαν θετικά αποτελέσματα, καθώς δεν ήταν υπερβολικά περιοριστικά. Ο Δημήτρης Μελαχροινός, Co-Founder & CEO του Spitogatos, ανέφερε ότι τα στοιχεία «δείχνουν» πως οι βραχυχρόνιες μισθώσεις δεν οδηγούν σε αύξηση τιμών και ενισχύουν την αγορά. Το συμπέρασμα του πάνελ ήταν ότι η συζήτηση για το στεγαστικό πρέπει να επικεντρωθεί στις πραγματικές αιτίες: την περιορισμένη προσφορά, το υψηλό κόστος κατασκευής και τις βαθιές δομικές στρεβλώσεις.

Ο αντιδήμαρχος Βενετίας, Σιμόνε Βεντουρίνι, παρουσίασε την εμπειρία της πόλης στην αντιμετώπιση των επιπτώσεων του υπερτουρισμού και της κρουαζιέρας. Όπως εξήγησε, η Βενετία κατάφερε από τις δεκαετίες του ’90 και του 2000 να αντιστρέψει τη φυγή κατοίκων και εταιρειών, αντιμετωπίζοντας ζητήματα μεταφορών και ενισχύοντας την ελκυστικότητα της πόλης. «Η πόλη προσπάθησε να βρει καινούργιους τρόπους να αντιμετωπίσει αυτήν την πρόκληση, όχι διαγράφοντας τους τουρίστες, αλλά προσπαθώντας να βρει τρόπους να προσελκύσει κόσμο και σε άλλους τομείς», δήλωσε. Πρόσθεσε ότι μετά την πανδημία, πολλοί κάτοικοι πόλεων όπως η Νέα Υόρκη και το Λονδίνο επιλέγουν τη Βενετία ως μόνιμη κατοικία «χάρις στην ποιότητα που προσφέρει, τους αργούς ρυθμούς, αλλά και την ασφάλεια και την καθαριότητα».




