Ιάσωνας Stremfors
Τμήμα Megayachts της Nautilus Yacht Equipment
Εάν κάποιος αναρωτηθεί, πότε ένα σκάφος θεωρείται επιτυχημένο, η πρώτη σκέψη που θα ακολουθήσει είναι ένα charter σκάφος που το πρόγραμμά του είναι γεμάτο back-to-back ναύλα και μάλιστα με repeater clients, δηλαδή με πελάτες που επιλέγουν εκ νέου να κάνουν τις διακοπές τους στο ίδιο σκάφος, καθώς η αφοσίωση των πελατών στο σκάφος σηματοδοτεί την επιτυχία του προηγουμένου ταξιδιού.
Εάν το σκάφος είναι ιδιωτικό, η επιτυχία κρύβεται στην ικανοποίηση των ιδιοκτήτων, οι οποίοι θα εκτιμούν το πλήρωμα και το σκάφος, και θα το χρησιμοποιούν ακατάπαυστα τόσο για τις οικογενειακές τους διακοπές όσο και για τυχόν επαγγελματικές υποχρεώσεις, όσο το επιτρέπει το πρόγραμμά τους και οι καιρικές συνθήκες.
Η εμπειρία charter των σκαφών εξελίσσεται ταχύτατα με τις ανάγκες αλλά και τις απαιτήσεις των πελατών να πληθαίνουν. Αρκετές φορές, οι πελάτες charter σκαφών είναι έμπειροι στις διακοπές εν πλω σε megayachts και κατανοούν τους περιορισμούς, άλλα και τις ευκαιρίες που έχει ο συγκεκριμένος τύπος διακοπών. Η πρώτη γνωριμία του πληρώματος με τους πελάτες γίνεται στο preference sheet, όπου συμπεριλαμβάνονται οι προτιμήσεις τους στο φαγητό και στα ποτά, τυχόν activities που θέλουν να δοκιμάσουν εν πλω όπως τα θαλασσιά παιχνίδια, theme parties και events. Η συνεισφορά των charter brokers παρουσιάζεται ως επιτακτική, καθώς με τις πελατειακές επαφές τους και τις γνώσεις τους για τις προτιμήσεις των πελατών, ακόμα και από προηγούμενα ναύλα, και τη συνδυαστική τους γνώση για την αγορά, τις δυνατότητες του σκάφους, του πληρώματος και της επιλογής του itiniteraty συνδράμουν στην εξασφάλιση μιας προσποιημένης εμπειρίας πελατών και της ικανοποίησης του.
Η ανάπτυξη της αγοράς και η καινοτομία προϊόντων δίνει τη δυνατότητα στους πελάτες αλλά και τους ιδιοκτήτες σκαφών να απολαύσουν νέες εμπειρίες εν πλω, όπως τα trendy audi efoils, seabobs, φουσκωτές πλατφόρμες και τσουλίθρες, jetski, sup και άλλα πλωτά παιχνίδια. Αντίστοιχα, με την εισαγωγή του δορυφορικού διαδικτύου (Starlink), η συνεχής πρόσβαση στο ιντερνέτ προσφέρει νέες δυνατότητες συνδεσιμότητας όπως video and music streaming για τους πελάτες και το πλήρωμα, απομακρυσμένο έλεγχο των λειτουργιών του σκάφους για το πλήρωμα και τους ιδιοκτήτες.
Ωστόσο, ο πιο ουσιαστικός παράγοντας της επιτυχίας ενός σκάφους, όπως παρουσιάζουν και σχετικές ακαδημαϊκές έρευνες (Paker, N. & Gök, O. (2021), είναι το πλήρωμα, ξεπερνώντας άλλους παράγοντες όπως ο τύπος σκάφους και το itinerary ενός ναύλου ή ταξιδιού. Η ουσιαστική υπηρεσία ενός ταξιδιού σε megayacht στηρίζεται στις υπηρεσίες και τις ικανότητες που μπορεί να προσφέρει το πλήρωμα στη διασφάλιση ξεκούραστων και ασφαλών διακοπών στους επιβάτες. Πιο συγκεκριμένα, το ευχάριστο εργασιακό κλίμα στο σκάφος, η διάθεση και το ενδιαφέρον του πληρώματος να βρίσκεται δίπλα στις ανάγκες των επιβατών είναι εμφανής ακόμα και από τις πιο μικρές λεπτομέρειες, όπως η παρασκευή του αγαπημένου αφεψήματος ενός πελάτη, η προετοιμασία ενός BBQ event σε μια απομακρυσμένη παραλία και η βόλτα με το συνοδευτικό tender σε μια γραφική σπηλιά.
Με βάσει τα παραπάνω, θα πρέπει όλοι οι ενδιαφερόμενοι του χώρου να έχουν κατά νου την ανάγκη της επένδυσης στην εκπαίδευση των δεξιοτήτων και στην εξασφάλιση κατάλληλων εργασιακών συνθηκών, η οποία θα έχει ως αποτέλεσμα και την πραγματική επιτυχία του ελληνικού yachting.
Πηγή: Paker, N. & Gök, O. (2021) ‘A Comprehensive Evaluation of Yacht Charter Service Concept: Influence of Voyager-to-Voyager Interaction on Service Satisfaction’, Journal of ETA Maritime Science, 9(3), pp. 157–167. doi:10.4274/jems.2021.94834
Who is who
O Ιάσoνας Stremfors εργάζεται στο τμήμα Megayachts της Nautilus Yacht Equipment. Αποτελεί μεταπτυχιακός φοιτητής του ALBA MBA και έχει προηγούμενη προϋπηρεσία ως αξιωματικός στην ποντοπόρο ναυτιλία, στο Ελληνικό Charter Yachting, στο management team της IYC στην Ελλάδα και έχει αποτελέσει μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού Ναυτικά Χρονικά.