Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
spot_img

3ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Ναυτεμπορικής

Με επιτυχία και αθρόα προσέλευση ολοκληρώθηκε το 3ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Ναυτεμπορικής, που είχε ως τίτλο «Ελληνική και ευρωπαϊκή ναυτιλία – Ανταγωνιστικότητα και προοπτικές σε καιρούς αβεβαιότητας» που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα Banque του Μεγάρου Μουσικής,

 Οι συμμετοχές στο Συνέδριο ξεπέρασαν για μια ακόμα φορά τις προβλέψεις, παρακολουθώντας αναλύσεις για την ελληνική και τη διεθνή ναυτιλία, οι οποίες βρίσκονται σε ένα πολύ κρίσιμο σταυροδρόμι λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων και του επικείμενου Brexit, καθώς επίσης και των χαμηλών ρυθμών ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου και της κινεζικής οικονομίας και άλλων ακόμα συγκυρίων.

Τις εργασίες του Συνεδρίου άνοιξε ο Γενικός Διευθυντής της εφημερίδας Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, Γιάννης Περλεπές, ο οποίος σημείωσε ότι η λειτουργία της ναυτιλιακής αγοράς αντανακλά σε μεγάλο βαθμό και τις διεθνείς εξελίξεις. Σημείωσε επίσης ότι ο κλάδος της ναυτιλίας λειτουργεί σήμερα σε συνθήκες περιδίνησης, που κάνουν σχεδόν αδύνατες τις οποιεσδήποτε προβλέψεις για το μέλλον. Τέλος, ευχαρίστησε τους συντελεστές του συνεδρίου, τους χορηγούς, τους υποστηρικτές και τους φορείς που το έθεσαν υπό την αιγίδα τους.aevnhtgr2

H βράβευση του καπτ. Παναγιώτη Τσάκου με το «βραβείο Ναυτιλίας» της Ναυτεμπορικής

Η Πρόεδρος της εφημερίδας Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, Ειρήνη Αθανασιάδου, στο χαιρετισμό της που ακολούθησε στη συνέχεια, σημείωσε ότι το συνέδριο έχει ήδη καταστεί θεσμός στο χώρο και προάγει τις υγιείς επιχειρηματικές δυνάμεις, ενώ πρόσθεσε πως ο ναυτιλιακός κλάδος καλείται να υπερβεί τις προκλήσεις που έχει μπροστά του. Σημείωσε δε ότι παρά το δυσμενές παγκόσμιο περιβάλλον, η ελληνική ναυτιλία αύξησε το μερίδιό της παγκοσμίως.

Στη συνέχεια ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης, στην κεντρική ομιλία του συνεδρίου, τόνισε ότι η ναυτιλία δημιουργεί χιλιάδες θέσεις εργασίας και προσδίδει παγκοσμίως κύρος στην Ελλάδα. Ανέφερε ότι υπάρχει ανάγκη διαφύλαξης της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας, όπως και αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης, στο πλαίσιο της οποίας, όπως είπε, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών ήδη παίρνει σημαντικές πρωτοβουλίες.

Πρόσθεσε ακόμα ότι το 2017 είναι έτος ναυτιλίας για την ΕΕ, και στο πλαίσιο αυτό θα έχουμε σημαντικές πρωτοβουλίες όπως η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή εβδομάδα. Τέλος υπογράμμισε ότι ο ανταγωνισμός προς την ευρωπαϊκή ναυτιλία προέρχεται κυρίως από χώρες της άπω Ανατολής και τα ναυτιλιακά clusters.

Το λόγο στη συνέχεια έλαβε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής, ο οποίος μίλησε για τους 8 στρατηγικούς στόχους της κυβέρνησης επάνω στον τομέα της ναυτιλίας, οι οποίοι είναι οι εξής:
1. Συντονισμός με εμπλεκόμενους φορείς για τη ναυτική εκπαίδευση. Ανακατασκευή υποδομών και προκήρυξη των σχετικών κενών οργανικών θέσεων.
2. Διάλογος Πολιτείας – ναυτιλιακού κλάδου για τη ναυτική εκπαίδευση.
3. Διάλογος Πολιτείας με εμπλεκόμενους φορείς για την ακτοπλοΐα και για τον καλύτερο συντονισμό με τα νησιά.
4. Στήριξη του τομέα πλοίων αναψυχής και του κλάδου τουριστικών πλοίων
5. Πρωτοβουλίες για την επίλυση προβλημάτων που αφορούν στις επενδύσεις στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.
6. Αξιοποίηση των 400 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών του λιμενικού σώματος.
7. Ενέργειες για την αναγέννηση του ελληνικού ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου.
8. Επαναπροσδιορισμός του οργανογράμματος του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Ο τέως Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, και Τομεάρχης Ναυτιλίας του κόμματος, Γιάννης Πλακιωτάκης, στο δικό του χαιρετισμό σημείωσε ότι η ναυτιλία αποτελεί εθνικό κεφάλαιο για την Ελλάδα, και παρουσίασε περιληπτικά τις θέσεις της Νέας Δημοκρατίας για την πολιτική στο ναυτιλιακό κλάδο, οι οποίες συνοψίζονται στα εξής:
– Διαφύλαξη νομοθετικού και φορολογικού πλαισίου που ισχύει σήμερα για την εμπορική ναυτιλία.
– Εκσυγχρονισμός νηολογίων.
– Αναδιάρθρωση οργανογράμματος του υπουργείου Ναυτιλίας.
– Νομοθετική παρέμβαση για προσέλκυση σκαφών αναψυχής στην Ελλάδα.
– Απλοποίηση–διευκόλυνση διαδικασιών για προώθηση του θαλάσσιου τουρισμού.
– Βελτίωση των υποδομών λιμανιών και μαρίνων.
– Εκσυγχρονισμός ναυπηγείων.

Σημείωσε επίσης ότι απαιτείται ένα νέο μείγμα οικονομικής πολιτικής, και τόνισε ότι υπάρχει επιτακτική ανάγκη πολιτικής αλλαγής.

Ο Γενικός Διευθυντής και επικεφαλής Τραπεζικής Επιχειρήσεων και Επενδυτικής Τραπεζικής του ομίλου Eurobank, Κωνσταντίνος Βασιλείου, στο δικό του χαιρετισμό σημείωσε ότι η στήριξη της ελληνικής ναυτιλίας αποτελεί βασική προτεραιότητα της Eurobank, και πρόσθεσε ότι η εξωστρέφεια είναι απολύτως απαραίτητη εάν θέλουμε να παραμείνει ανταγωνιστική η ελληνική ναυτιλία. Σημείωσε ότι η Eurobank έχει χορηγήσει 237 εκατ. δολάρια για την αγορά 31 πλοίων, ενώ διαθέτει χαρτοφυλάκιο ύψους 1,2 δισ. δολαρίων στο ναυτιλιακό τομέα.

Ακολούθησε panel στο οποίο συμμετείχαν οι Emanuele Grimaldi, Managing Director, Grimaldi Group SpA, President, Italian Shipowners Association (Confitarma), Πάνος Λασκαρίδης, Διευθύνων Σύμβουλος, Laskaridis Shipping Co. Ltd., Vice President, European Community Shipowners’ Associations (ECSA), Αναστάσιος Παπαγιαννόπουλος, Principal, Common Progress Co Na SA, President Designate, BIMCO, και Γεώργιος Α. Τσαβλίρης, Πλοιοκτήτης, Tsavliris Salvage, με συντονιστή τον Ευθύμιο Ηλ. Μητρόπουλο KCMG, επίτιμο γενικό γραμματέα του ΙΜΟ και πρόεδρο του Ιδρύματος «Maria Tsakos».

Κατά τη διάρκεια του panel ο Αναστάσιος Παπαγιαννόπουλος στάθηκε στη σημασία της ναυτιλίας για τη ΕΕ, αναφέροντας ότι το 90% του εξωτερικού εμπορίου και το 37% του εσωτερικού εμπορίου της ΕΕ γίνεται δια θαλάσσης.

Ανέφερε ακόμα ότι στην Ευρώπη απασχολούνται 2,2 εκατ. εργαζόμενοι στη ναυτιλία, ενώ η ευρωπαϊκή ναυτιλία κατέχει το 40% της παγκόσμιας χωρητικότητας, και από αυτό το 40%, το μισό βρίσκεται σε ελληνικά χέρια. Σημείωσε ακόμα ότι το ελεύθερο εμπόριο αποτελεί παράγοντα ειρήνης και ευημερίας, και τόνισε την ανάγκη διατήρησης της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας. Στο πλαίσιο αυτό, όπως είπε, θα πρέπει να μείνει σταθερό το νομικό πλαίσιο και να υπάρξουν κοινές στρατηγικές μεταξύ των χωρών που έχουν μεγάλη ναυτιλία. Αναφέρθηκε επίσης και στα περιβαλλοντικά θέματα που αφορούν στη ναυτιλία και απασχολούν όλο και περισσότερο τα αρμόδια όργανα της ΕΕ, σημείωσε όμως ότι αυτά θα πρέπει να αντιμετωπίζονται συνολικά και όχι αποσπασματικά.

aevnhtgr3

O γενικός διευθυντής της Ναυτεμπορικής, Γιάννης Περλεπές

Ο Πάνος Λασκαρίδης στάθηκε στην ανάγκη ρύθμισης των θεμάτων της ναυτιλίας (όπως είναι το περιβαλλοντικό) σε παγκόσμιο επίπεδο και όχι με επιμέρους ρυθμίσεις από κάθε φορέα. Ειδικά για το θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος, σημείωσε ότι η ναυτιλία αναγνωρίζει ότι πρέπει να συνεισφέρει, αλλά τόνισε ότι η συνεισφορά αυτή θα πρέπει να γίνει στο βαθμό που την αφορά, και όχι περισσότερο, ενώ παράλληλα τόνισε πως αυτό θα πρέπει να γίνει με τη στήριξη των ευρωπαϊκών και των διεθνών σχετικών κανονισμών.

Ανέφερε ακόμα ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία προσπαθεί να έχει μία ενιαία φωνή, αλλά αυτό δεν είναι πάντοτε εύκολο, ενώ αναφέρθηκε και στο θέμα της ανταγωνιστικότητας λέγοντας ότι ο ναυτιλιακός κλάδος σε ευρωπαϊκό επίπεδο βρίσκεται σε διαβουλεύσεις με την αρμόδια Επίτροπο Μεταφορών.

Ο Γεώργιος Α. Τσαβλίρης αναφέρθηκε στα περιβαλλοντικά θέματα που σχετίζονται με τη ναυτιλία και απασχολούν όλο και περισσότερο την Ευρώπη. Όπως είπε, τα σημαντικότερα περιβαλλοντικά είναι οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και η απόρριψη έρματος, και σημείωσε ότι οι πολλοί διαφορετικοί κανονισμοί που ισχύουν στα διάφορα μέρη του κόσμου καθιστούν δύσκολη την πλήρη συμμόρφωση και εντελώς απρόβλεπτο το σχετικό κόστος συμμόρφωσης. Για το λόγο αυτό τόνισε ότι είναι επιτακτική η ανάγκη για θέσπιση ενιαίων κανονισμών.

Ο Emanuele Grimaldi στάθηκε στην ανάγκη αντιμετώπισης των περιβαλλοντικών θεμάτων στη ναυτιλία, όπως επίσης και της υιοθέτησης των τεχνολογικών εξελίξεων οι οποίες, όπως είπε, αλλάζουν σημαντικά τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων του χώρου. Έκλεισε τη δική του παρέμβαση με μία κουβέντα που, όπως είπε, είχε ακούσει από τον Πρόεδρο της Κίνας: «Δεν πρέπει με το που συναντάμε τη πρώτη καταιγίδα να επιστρέφουμε πίσω στο λιμάνι μας, γιατί τότε δε θα φτάσουμε ποτέ στην απέναντι ακτή».

Ακολούθησε η δεύτερη θεματική ενότητα, που είχε ως θέμα «Το ελληνικό ναυτιλιακό cluster και η συμβολή του στην ελληνική οικονομία», η οποία ξεκίνησε με την παρέμβαση του Μιχάλη Σαρλή, εκπρόσωπο του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, ο οποίος αναφέρθηκε στη δημιουργία του πρώτου ελληνικού ναυτιλιακού cluster (Maritime Hellas – maritimehellas.org) και σημείωσε τις μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης που έχει, εάν «αγκαλιαστεί» από όλους τους αρμόδιους φορείς.

Στη συνέχεια το λόγο έλαβε ο Δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, ο οποίος σημείωσε ότι το στοίχημα σήμερα είναι η άρση του ασφυκτικού οικονομικού περιβάλλοντος για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και την τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας με αποτέλεσμα να μπορέσουμε να ξανακερδίσουμε χαμένες θέσεις εργασίας.

Τόνισε όμως δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις, και πρόσθεσε ότι είναι καιρός ή ελληνική επιχειρηματικότητα, η επιχειρηματική κοινότητα, οι φορείς της επιχειρηματικότητας, η πολιτεία αλλά και οι Δημοτικές και Περιφερειακές Αρχές, να υιοθετήσουν με αποτελεσματικό τρόπο τις σύγχρονες τάσεις για δημιουργία ανταγωνιστικών επιχειρηματικών οικονομικών συστημάτων.

Συγκεκριμένα είπε χαρακτηριστικά: «σκοπός μας είναι η ανάδειξη του Πειραιά ως επιχειρηματικού, τουριστικού, ναυτιλιακού και εμπορικού προορισμού, διεθνούς αναγνωρισιμότητας κι εμβέλειας με ενεργειακή, περιβαλλοντική και κοινωνική προστιθέμενη αξία για τους κατοίκους, τους εργαζομένους αλλά και τους επισκέπτες».

Σχετικά με το ρόλο του Δήμου Πειραιά σε ένα ναυτιλιακό cluster, ο Γιάννης Μώραλης σημείωσε ότι η «γαλάζια οικονομία» έχει κυρίαρχο ρόλο στη στρατηγική του Δήμου, και στο πλαίσιο αυτό «η σημερινή Δημοτική Αρχή έχει θέσει από την πρώτη στιγμή ως αναγκαιότητα ανάδειξης του Πειραιά σε διεθνές ναυτιλιακό κέντρο. Σ’ αυτό το πλαίσιο, ένα ναυτιλιακό cluster με τη στενή συνεργασία δημόσιων και ιδιωτικών εταίρων, μπορεί να απελευθερώσει δημιουργικές δυνάμεις και να ξεκλειδώσει υφιστάμενες δυνατότητες».

Στη συνέχεια το λόγο έλαβε ο Γρηγόρης Γιοβανώφ, Καθηγητής και Επικεφαλής Καινοτομίας & Επιχειρηματικότητας στο Athens Information Technology.
Όπως είπε, η τεχνολογία πολύ σύντομα θα αλλάξει ριζικά τον τρόπο λειτουργίας της ναυτιλίας, καθώς ήδη σε πολλές περιπτώσεις εφαρμόζονται οι «blue technologies» που φέρνουν το «cyber boat», το «cyber crew», το «smart port» και το maritime IoT.

Ανάφερε επίσης ότι ήταν πλέον ώριμες οι συνθήκες για τη δημιουργία ενός ναυτιλιακού cluster στην Ελλάδα, και σημείωσε τη δημιουργία ενός τεχνολογικού maritime cluster μέσα στο ελληνικό ναυτιλιακό cluster, με την επωνυμία «Strategis Maritime Center» (https://strategis-cluster.com/) που ανάμεσα στους στόχους του είναι η δημιουργία και υποστήριξη startups που θα ασχολούνται με τεχνολογίες που έχουν αντικείμενο στη ναυτιλία, και θα έχουν ως έδρα τον Πειραιά.

Ακολούθησε panel στο οποίο συμμετείχαν οι Αναστάσιος Βαμβακίδης, Εμπορικός Διευθυντής, Σ.Ε.Π. ΑΕ, Λεωνίδας Δημητριάδης – Ευγενίδης, Πρόεδρος, Ίδρυμα Ευγενίδου, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος, Όμιλος Ευγενίδη, Ιωάννης Θεοτοκάς, Γενικός Γραμματέας, Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, Θεόδωρος Κόντες, Διευθυντής, Majestic International Cruises, Πρόεδρος, Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων & Φορέων Ναυτιλίας, Βασίλης Κορκίδης, Πρόεδρος, Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ),Πρόεδρος, Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (ΕΒΕΠ), Ιωάννης Κοτζιάς, SnP Director, Intermodal Athens, Πρόεδρος, Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων, Γιάννης Α. Ξυλάς, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, Ariston Navigation Corp., Μιχάλης Σακέλλης, Αντιπρόεδρος, ATTICA GROUP, Πρόεδρος, Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.

Ο Ιωάννης Θεοτοκάς στάθηκε στη σημασία και το πολλαπλασιαστικό όφελος που θα έχουν οι συνέργειες που μπορούν να δημιουργηθούν από τη συγκρότηση του ελληνικού ναυτιλιακού cluster, και επανέλαβε τους στρατηγικούς στόχους του υπουργείου για τη ναυτιλία.

Ο Λεωνίδας Δημητριάδης – Ευγενίδης ανέφερε ότι οι σημερινές παγκόσμιες συνθήκες καθιστούν σχεδόν αδύνατον για τον οιονδήποτε να προβλέψει με ασφάλεια ποιο θα είναι το μέλλον τόσο της παγκόσμιας όσο και της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας.

Μίλησε για την ευρωπαϊκή πολιτική στη ναυτιλία, και τόνισε ότι αυτή δημιουργεί έντονο προβληματισμό και αβεβαιότητα όσον αφορά στο θεσμικό πλαίσιο της Ελληνόκτητης ναυτιλίας και υπό το πρίσμα του «υγιούς ανταγωνισμού» και όχι μόνο».

Ταυτόχρονα, όπως είπε, «οι τράπεζες έχουν αναθεωρήσει την στάση τους ως προς τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας, ειδικότερα για τις μικρομεσαίες και μεσαίες επιχειρήσεις, αυτές που ιστορικά συνιστούσαν τον πυρήνα της Ελληνόκτητης ναυτιλίας».

Στάθηκε στη συμβολή της Cosco στην ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά, τόνισε ωστόσο ότι «η στάση των επιχειρηματικών φορέων και της Πολιτείας εξακολουθεί να περιορίζεται κυρίως στη δημιουργία τεχνικών υποδομών για την απλή διέλευση φορτίων από τη χώρα μας, αναγκαία μεν, όχι όμως επαρκής συνθήκη για τη στήριξη της Ελληνικής επιχειρηματικότητας, μιας και οι επενδυτικές υποδομές δεν συνιστούν άμεσα πάγιες λειτουργικές δράσεις»

Ο Γιάννης Α. Ξυλάς μίλησε για την ανάγκη απλοποίησης των διαδικασιών που αφορούν στη ναυτιλία μικρών αποστάσεων, και εξέφρασε την ελπίδα πως η δημιουργία του ναυτιλιακού cluster θα βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση. Τόνισε ακόμα την ανάγκη απλούστευσης των διαδικασιών που αφορούν στην προσέγγιση των πλοίων μικρών αποστάσεων σε κοντινές τρίτες χώρες, όπως είναι οι χώρες της βορείου Αφρικής, και ανέδειξε τη δυνατότητα αποφόρτισης των χερσαίων μεταφορών με την ανάπτυξη της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων.

Ο Βασίλης Κορκίδης τόνισε το πολύ θετικό βήμα που σηματοδοτεί η δημιουργία του ελληνικού ναυτιλιακού cluster, σημείωσε ωστόσο ότι μένει να γίνουν πολλά ακόμα σε νομοθετικό επίπεδο ώστε να γίνει πλήρης εκμετάλλευση των δυνατοτήτων που αυτό μπορεί να δημιουργήσει. Πρόσθεσε ότι είναι απαραίτητη η ενεργός συμμετοχή του Δήμου Πειραιά και του Επιμελητηρίου της πόλης, και υπογράμμισε την ανάγκη το cluster να αποκτήσει νομική οντότητα. Κατέληξε λέγοντας ότι η δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας πρέπει να περάσει και σε άλλους κλάδους της ελληνικής οικονομίας.

Ο Μιχάλης Σακέλλης ανέφερε ότι το ναυτιλιακό cluster είναι η ίδια η ελληνική ναυτιλία, και σημείωσε ότι το cluster πρέπει να «βγει έξω» από τις ιστοσελίδες, και να αποκτήσει καταστατικό, διοίκηση και ικανά στελέχη.

Ο Θεόδωρος Κόντες μίλησε για την ελληνική κρουαζιέρα και χαρακτήρισε σημαντική τη δημιουργία της επιτροπής κρουαζιέρας, τόνισε ωστόσο ότι πιο σημαντικό είναι να ληφθούν πολύ σύντομα οι σχετικές αποφάσεις. Πρόσθεσε ακόμα ότι το 2016 πήγε καλά για τον κλάδο (λόγω και των γεγονότων στην Τουρκία, που έφεραν επιπλέον κρουαζιερόπλοια στα ελληνικά λιμάνια), ωστόσο σημείωσε ότι το 2017 δεν θα πάει καλά, και ανέφερε ότι θα έχουμε 800 με 850 calls λιγότερα.

Ο Ιωάννης Κοτζιάς έδωσε έμφαση στην προώθηση κινήτρων για ανάρτηση της ελληνικής σημαίας στα ελληνόκτητα πλοία, αλλά και στη σημαντική αναβάθμιση του ελληνικού νηογνώμονα, κάτι που, όπως είπε, θα βοηθήσει πολλαπλώς τον κλάδο της ελληνικής ναυτιλίας.

aevnhtgr4

Θεόδωρος Ε. ΒενιάμηςΠρόεδρος, Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, President & Managing Director, Golden Union Shipping Co S.A.

Ο Αναστάσιος Βαμβακίδης σημείωσε ότι το λιμάνι του Πειραιά «εκτοξεύθηκε» με την έλευση της Cosco, καθώς το 2013 και το 2014 ήταν το ταχύτερα εξελισσόμενο λιμάνι παγκοσμίως, ενώ σημείωσε ότι η περεταίρω ανάπτυξη του λιμανιού έχει να κάνει πλέον και με την πιο ενεργή συμμετοχή όλων τον εμπλεκόμενων με αυτό φορέων.

Ακολούθησε η βράβευση του καπτ. Παναγιώτη Τσάκου με το «βραβείο Ναυτιλίας» της Ναυτεμπορικής. Στο πλαίσιο της βράβευσής του ο Παναγιώτης Τσάκος σημείωσε ότι δεν έχουμε πολλούς Έλληνες ναυτικούς «γιατί ο Έλληνας θέλει να γίνει κρατικοδίαιτος». Τόνισε ότι πρέπει να δοθούν κίνητρα στον Έλληνα για να πάει στη θάλασσα. «Να μεταχειριστούμε τους Έλληνες ναυτικούς όπως θα τους μεταχειρίζονταν οι ανταγωνιστές μας». Το συνέδριο συνεχίστηκε με την τρίτη θεματική ενότητα, που είχε ως θέμα «Οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις σχεδιάζουν το αύριο – Η πορεία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων σε ένα σύνθετο πλέον περιβάλλον».

Τις εργασίες της ενότητας άνοιξε ο Λυκούργος Αντωνόπουλος, ICT Director, Ομίλου ΟΤΕ, ο οποίος μίλησε για την τεχνολογική πρωτοπορία του ομίλου σε λύσεις τεχνολογίας οποιουδήποτε μεγέθους και απαίτησης. Όπως είπε, ο όμιλος δημιούργησε και παρέδωσε σε χρόνο ρεκόρ το data Center της Coca Cola, που λειτουργεί στην Ελλάδα και αποτελεί το μεγαλύτερο data center στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή, και εξυπηρετεί ταυτόχρονα 28 χώρες. Σημείωσε ακόμα ότι οι υποδομές πληροφορικής του ομίλου ΟΤΕ είναι πιστοποιημένα οι καλύτερες.

Στη συνέχεια, ο Γεώργιος Χριστόπουλος, Αντιναύαρχος Μηχανικός Πολεμικού Ναυτικού εν αποστρατεία, Marine Operations, LAROS – Prisma Electronics, μίλησε για το ολοκληρωμένο σύστημα LAROS της εταιρείας, το οποίο απευθύνεται στην αγορά της ναυτιλίας. Όπως είπε, σήμερα ο ναυτιλιακός κλάδος στο μεγαλύτερο βαθμό δεν αξιοποιεί όλα τα δεδομένα που έχει ένα πλοίο, κάτι που έρχεται να αλλάξει το σύστημα LAROS, που μπορεί να πάρει όλα τα δεδομένα από ένα πλοίο και να τα μετατρέψει σε ωφέλιμη πληροφορία. Πρόσθεσε ότι το σύστημα χρησιμοποιεί τεχνολογίες οπτικοποίησης πληροφοριών και real time analytics, ενώ μπορεί να κάνει real time ομαδοποίηση και σύγκριση δεδομένων.
Τέλος, είπε ότι αποτελεί βασική πρόκληση η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου, και σημείωσε ότι η τεχνολογία είναι σε θέση να βοηθήσει σημαντικά σε αυτό.

Ακολούθησε η παρέμβαση του Ευθύμιου Χαλδεάκη, Sr. Strategic Accounts Manager, SetelHellas, ο οποίος τόνισε ότι το μέλλον της ναυτιλίας σηματοδοτείται από την εξέλιξη της τεχνολογίας. Ανέφερε ότι το smart shipping αποτελεί τη νέα αξία που αναδεικνύει το νέο «διακύβευμα» που δεν είναι άλλο από την πληροφορία και τη διαχείρισή της.

Αναφέρθηκε στις λύσεις που παρέχει η SetelHellas, και σημείωσε ότι smart shipping δεν είναι η ίδια η τεχνολογία που αφορά στη ναυτιλία, αλλά ο τρόπος χρήσης της.

Η τρίτη θεματική ενότητα του συνεδρίου έκλεισε με panel που συντόνισε ο γενικός διευθυντής της Ναυτεμπορικής, Γιάννης Περλεπές, και στο οποίο συμμετείχαν οι Χάρης Βαφειάς, President and CEO, Stealthgas Inc, Γιώργος Δ. Γουρδομιχάλης, Διευθύνων Σύμβουλος, Phoenix Shipping and Trading, Joseph Cipolla, Vice President, Wafra Capital Partners Inc., Δρ. Ιωάννης Κούστας, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, Danaos Corp., Χριστίνα Μαργέλου, Επικεφαλής Ναυτιλιακής Μονάδας, Όμιλος Eurobank, Γιάννης Πλατσιδάκης, Διευθύνων Σύμβουλος, Anangel Maritime Services Inc., Πρόεδρος, INTERCARGO, και Δημήτρης Φαφαλιός, Πρόεδρος/Director, Fafalios Shipping S.A., Chairman of the Technical Committee, INTERCARGO.

Ο Ιωάννης Κούστας τόνισε ότι είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ποιό είναι το νέο «new normal» και σημείωσε ότι πρέπει να καταλάβουμε ότι οι ρυθμοί ανάπτυξης δεν είναι αυτοί που ήταν πριν μερικά χρόνια. Σημείωσε ακόμα ότι το παραπάνω είναι βασική προϋπόθεση για να ξέρει μια εταιρεία πού και πότε να επενδύσει.

Ως άλλη σημαντική παράμετρο έθεσε την κατανόηση των τεχνολογικών εξελίξεων και το εάν αυτές μπορούν να αλλάξουν τα επιχειρηματικά δεδομένα, ενώ έκανε λόγο και για τα περιβαλλοντικά θέματα που σχετίζονται με τη ναυτιλία. Ως μία πρόταση προς τις εταιρείες έθεσε την «αντικυκλική επένδυση», αλλά σημείωσε ότι αυτό θα πρέπει να γίνει με προσεκτική κατανόηση των εξελίξεων της αγοράς.

Ο Γιώργος Δ. Γουρδομιχάλης αναφέρθηκε στην αστάθεια που χαρακτηρίζεται από πολλά πρόσφατα σημαντικά γεγονότα (εκλογή Τραμπ, Brexit κλπ) και σημείωσε ότι ο κλάδος της ναυτιλίας είναι ίσως ο «ιδανικός» για να αντιμετωπίζει αστάθειες. Σημείωσε επίσης ότι ο κλάδος πρέπει να ακολουθεί τα megatrends σε όλα τα επίπεδα.

Ο Γιάννης Πλατσιδάκης είπε πως κάθε περίοδος έχει της δικές της προκλήσεις, και η σημερινή περίοδος δε διαφέρει από τις άλλες παλαιότερες. Σημείωσε ότι η ελληνική ναυτιλία έχει αποδείξει ότι είναι σε θέση να αντιμετωπίζει τις κρίσεις και, εκ του αποτελέσματος, μέχρι τώρα φαίνεται να το πετυχαίνει. Αναφέρθηκε στην εξέλιξη της σχέσης πλοιοκτήτη – ναυτικού, κάνοντας λόγο για σταδιακή αποξένωση του πλοιοκτήτη με το πλοίο το οποίο, όπως είπε, αντιμετωπίζεται ως μία απλή επένδυση.

Σημείωσε ότι εάν θεωρήσουμε ότι το πλοίο είναι μια απλή «άψυχη οντότητα», η ελληνική ναυτιλία θα χάσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα.
Πρόσθεσε επίσης ότι είναι και καλό για τη χώρα που περνάμε αυτή την κρίση, γιατί αυτό μας δείχνει ότι έχουμε τη δυνατότητα να γίνουμε καλύτεροι.

Ο Χάρης Βαφειάς αναφέρθηκε στην αγορά μεταφοράς πετρελαίου και φυσικού αερίου, εκτιμώντας ότι το 2017 θα είναι μια καλύτερη αγορά σε σχέση με πέρυσι. Σημείωσε επίσης την τάση πολλών ναυτιλιακών να μεταφέρουν την έδρα τους εκτός Ελλάδας, και ανέφερε ότι αυτό είναι ένα αρνητικό γεγονός που θα πρέπει να κοιτάξει η Πολιτεία. Σημείωσε επίσης και τις πιέσεις της ΕΕ για αύξηση της φορολογίας των Ελλήνων εφοπλιστών, αναφέροντας ότι οι άλλοι Ευρωπαίοι εφοπλιστές πληρώνουν αναλογικά πολύ λιγότερα.

Ο Δημήτρης Φαφαλιός στάθηκε στις πολλές ρυθμιστικές ελλείψεις για τη μεταφορά πολλών ειδών φορτίων, γεγονός που δημιουργεί σημαντικά προβλήματα, και τόνισε ότι θα πρέπει ¬κάποια στιγμή να θεσπιστεί ένα ενιαίο κανονιστικό πλαίσιο, ώστε να μπορέσουν έτσι οι εταιρείες να εκπληρώσουν και τα περιβαλλοντικά κριτήρια, όπως είπε.

Η Χριστίνα Μαργέλου σημείωσε ότι οι τράπεζες είναι άμεσα συνδεμένες με την πορεία των ναυτιλιακών εταιρειών, και στη ουσία, λειτουργούν ως «συνέταιροι», καθώς η επιτυχία των ναυτιλιακών εταιρειών συνιστά και ανάλογη επιτυχία των τραπεζών που έχουν δανείσει χρήματα στις ναυτιλιακές

Όπως είπε, πλέον δεν αρκεί η καλή σχέση και το καλό ιστορικό, αλλά η τράπεζα θα πρέπει πλέον να είναι σε θέση να αποδείξει το ορθό της επιλογής χρηματοδότησης.

Από την άλλη όμως, σημείωσε πως θα πρέπει και οι εταιρείες να επιλέγουν με προσοχή της τράπεζες που θα τις χρηματοδοτήσουν, διότι τυχόν προβλήματα δημιουργούν επιπρόσθετες ανάγκες για αξιολόγηση των εταιρειών, που δημιουργούν επιπλέον κόστη τα οποία, μοιραία, μετακυλίονται στις εταιρείες. Σημείωσε ακόμα ότι η επιτυχημένη συνεργασία αποτελεί στοίχημα, και ταυτόχρονα και μεγάλη ευκαιρία, τόσο για τις τράπεζες, όσο και για τις εταιρείες.

Ο Joseph Cipolla σημείωσε τέλος ότι δε μπορούμε να προβλέψουμε πού θα φτάσουν οι τιμές του πετρελαίου, αλλά καταφέραμε να δημιουργήσουμε ένα πολύ καλό portfolio πελατών.

Η τέταρτη και τελευταία ενότητα του συνεδρίου είχε ως θέμα «Η ηγέτις της παγκόσμιας ναυτιλίας – Το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει», και ξεκίνησε με την ομιλία του Βαγγέλη Γκορίλα, Enterprise Solutions Manager, Vodafone, ο οποίος ανέφερε ότι η εταιρεία είναι η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα για τις μεγάλες επιχειρήσεις, ενώ με την ενσωμάτωση της HOL έχει ενσωματώσει μια μεγάλη σειρά αξιόπιστων λύσεων για κάθε επιχειρηματική ανάγκη.

Αναφέρθηκε επίσης στις νέες τεχνολογικές τάσεις που αναμένεται να αλλάξουν τα δεδομένα και στο χώρο της ναυτιλίας, όπως το Internet of Things (ΙοΤ), που αλλάζει τόσο τον τρόπο λειτουργίας μιας επιχείρησης, όσο και το ρόλο των εργαζομένων σε αυτή.

Σημείωσε επίσης την ανάγκη του συνδυασμού «διαθεσιμότητα – ασφάλεια – οικονομία» και τόνισε ότι η εταιρεία είναι σε θέση να ικανοποιήσει με τον καλύτερο τρόπο όλες τις απαιτήσεις που απορρέουν από τον παραπάνω συνδυασμό.
Ειδικά για τη ναυτιλία, πρότεινε υπηρεσίες όπως τη λύση Vodafone one net που αφορά στη σύγκλιση σταθερής και κινητής τηλεφωνίας σε ευέλικτη μορφή υπηρεσίας, το Vodafone Secure Device Manager που επιτρέπει την πολύ εύκολη και ασφαλή διαχείριση των εταιρικών κινητών, καθώς και μια σειρά από IoT εφαρμογές που έχουν στόχο να καλύψουν κάθε επιχειρηματική ανάγκη που μπορεί να ικανοποιηθεί από την IoT τεχνολογία.

Ακολούθησε panel στο οποίο συμμετείχαν οι Νικόλαος Βενιάμης, Διευθύνων Σύμβουλος, Starboard Shipping and Trading, Director, Golden Union, Γεώργιος Δερμάτης, Director, Intermodal, Γιάννης Δράγνης, CEO, Goldenport, Κατερίνα Μποδούρογλου, Allseas Marine S.A., και Μιλένα Παππά, Director of S&P / Projects Manager / Investor Relations Manager Starbulk Carriers Corp.

Ο Γιάννης Δράγνης τόνισε τη σημασία της παρακολούθησης των νέων τεχνολογιών και της επένδυσης σε διάφορους τύπους πλοίων, ως βασικές προϋποθέσεις για την ανταπόκριση των εταιρειών στις προκλήσεις του μέλλοντος. Αναφέρθηκε επίσης στην εξειδίκευση που, υπό συνθήκες, μπορεί να δώσει συγκριτικό πλεονέκτημα, ενώ σημείωσε και τον παράγοντα «Κίνα», καθώς αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για όλες τις εταιρείες, με αφορμή τιε μεγάλες επενδύσεις που κάνει, ως χώρα, στη ναυτιλία.

Ο Νικόλαος Βενιάμης αναφέρθηκε στις αρνητικές συνθήκες που επικρατούν διεθνώς για τη ναυτιλία, τόνισε ωστόσο ότι η ελληνική ναυτιλία έχει μέχρι τώρα ανταποκριθεί με επιτυχία στις προκλήσεις.

Σημείωσε επίσης ότι τα μικρά και ευέλικτα οργανωτικά σχήματα στις εταιρείες βοηθούν στην ταχύτερη και αποτελεσματικότερη λήψη αποφάσεων, αλλά μόνο εάν υπάρχει η ανάλογη τεχνογνωσία και το σχετικό επιχειρηματικό ήθος, ενώ σημείωσε ότι το πλοίο δεν είναι απλά μια επένδυση, αλλά τρόπος ζωής.

Τόνισε ακόμα ότι το μοντέλο της οικογενειακής διοίκησης σε μια ναυτιλιακή εταιρεία δεν είναι απαρχαιωμένο, αρκεί να μπορεί να εξελίσσεται και να προσαρμόζεται στις συνθήκες.

Ο Γιώργος Δερμάτης είπε ότι είναι σημαντική η σημασία της ποιότητας της παροχής υπηρεσιών στη σύγχρονη ναυτιλία.

Σημείωσε ακόμα ότι οι υπηρεσίες που παρέχονται στην παγκόσμια ηγέτιδα δύναμη, που είναι η ελληνική ναυτιλία, πρέπει να είναι ανάλογης ποιότητας. «Είναι υποχρέωση και χρέος μας.».
Επίσης τόνισε την ανάγκη συγχωνεύσεων στον κλάδο των ναυλομεσιτών.

Η Κατερίνα Μποδούρογλου ανέφερε ότι η σχέση της ελληνικής ναυτιλίας με τον πολίτη έχει αρχίσει να βελτιώνεται, διότι ο πολίτης αρχίζει να αντιλαμβάνεται ότι σε μια εποχή κρίσης οι οικονομικοί κλάδοι που δοκιμάζονται θα πρέπει να μοιάσουν στις ναυτιλιακές εταιρείες. Πρόσθεσε επίσης ότι σε πολλές περιπτώσεις η ναυτιλιακή κοινότητα συμβάλλει με πολλές πρωτοβουλίες της στην κοινωνία, αλλά αρκετές φορές αυτό δε δημοσιοποιείται.

Η Μιλένα Παππά μίλησε για τα κριτήρια κατά την αγορά ενός πλοίου, που είναι η ζήτηση για τις υπηρεσίες που μπορεί να προσφέρει, η προσφερόμενη τιμή, η διευκόλυνση που παρέχουν οι τράπεζες, η ευκολία προσαρμογής του πλοίου στις περιβαλλοντικές απαιτήσεις. Επίσης, όπως είπε, σημασία έχει και η σωστή στόχευση της αγοράς που ο πλοιοκτήτης θέλει να καλύψει, και σε συνάρτηση με αυτό, η επιλογή του κατάλληλου πλοίου, αλλά και η επιλογή της κατάλληλης ηλικίας του πλοίου. Σημείωσε επίσης ότι ο χρόνος μέσα στον οποίο πρέπει να ληφθούν κρίσιμες αποφάσεις έχει μειωθεί πάρα πολύ σε σχέση με το παρελθόν, γεγονός που αυξάνει τις απαιτήσεις για προσεκτικές αποφάσεις αφού η πιθανότητα λάθους αυξάνει.

aevnhtgr6

 

Popular Articles