Τις διάφορες ενδιαφέρουσες παραμέτρους του νέου νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση ανέλυσαν στην 4η Διαδικτυακή Συζήτηση της ΗΑΕΕ φορείς της πολιτείας, εκπρόσωποι της αγοράς και ειδικοί του χώρου της αυτοκίνησης.
Κοινός τόπος ήταν ότι το νομοσχέδιο είναι φιλόδοξο και καλύπτει πολλές πτυχές, ενώ στόχος είναι να γίνει το πρώτο δύσκολο βήμα για την ευρεία αποδοχή της νέας αυτής τεχνολογίας.
Σπύρος Παπαευθυμίου: Αποφασιστικό ξεκίνημα για την ηλεκτροκίνηση το νομοσχέδιο
Αρχικά, ο πρόεδρος της ΗΑΕΕ, Σπύρος Παπαευθυμίου, δήλωσε ότι “η ηλεκτροκίνηση ξεκινά αποφασιστικά”. Όπως τόνισε, η ενασχόληση της ΗΑΕΕ με το εν λόγω θέμα έχει ξεκινήσει εδώ και πέντε χρόνια, στα οποία διοργανώθηκαν τρία συνέδρια Ecomobility με τη συμμετοχή πολλών φορέων. Οι διοργανώσεις αυτές κορυφώθηκαν τον Ιανουάριο με το Eco-Fest 2020 στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, όπου μετείχαν φορείς από όλο το φάσμα της βιώσιμης μετακίνησης και εν τέλει το μεγάλο βήμα της Πολιτείας έγινε την περασμένη Παρασκευή με την παρουσίαση του νομοσχεδίου στον ίδιο χώρο.
Ο πρόεδρος της ΗΑΕΕ επισήμανε παράλληλα ότι η ηλεκτροκίνηση είναι απαραίτητη και προβλέπεται και από το Green Deal της Κομισιόν. “Αν μιλάμε για απολιγνιτοποίηση, ΑΠΕ κτλ., τότε το κομμάτι των μεταφορών είναι το πιο σημαντικό, αφού εκεί κυριαρχούν τα ορυκτά καύσιμα. Το νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε είναι τολμηρό και αναλυτικό. Η Ελλάδα φτάνει εκεί που άλλες χώρες είναι ήδη, όπως η Νορβηγία”, ανέφερε. Επίσης, ο κ. Παπαευθυμίου τόνισε πως η ατμοσφαιρική ρύπανση σκοτώνει χιλιάδες ανθρώπους κάθε χρόνο στη χώρα μας. Για το λόγο αυτό χρειάζεται μια νέα γενιά οχημάτων που δεν θα στηρίζονται στα ορυκτά καύσιμα, ενώ σημαντικά είναι και τα υπόλοιπα οχήματα, όπως τα ποδήλατα. Αυτό είναι το πρώτο βήμα, που δημιουργεί ερεθίσματα σε μια τεράστια γκάμα ανθρώπων και δημιουργεί κίνητρα σε μια εποχή που η αγορά αυτοκινήτου δυσκολευόταν πολύ. Το ν/σ κινείται σε όλους τουςτομείς που την επόμενη δεκαετία πρέπει να αναπτύξει η χώρα μας. Σημαντικό σκέλος είναι και η ενεργοποίηση των Δήμων”, κατέληξε.
Αλεξάνδρα Σδούκου: “Καυτό” θέμα η ηλεκτροκίνηση στο εξής
“Καυτό” θέμα που θα απασχολήσει από εδώ και πέρα όλο τον κόσμο είναι η ηλεκτροκίνηση, όπως τόνισε η γ.γ. του ΥΠΕΝ, Αλεξάνδρα Σδούκου. Η ίδια πρόσθεσε πως το θέμα έχει πολλές πτυχές. “Την Παρασκευή παρουσιάσαμε τη δέσμη μέτρων. Για εμάς η ηλεκτροκίνηση δεν είναι απλά ένα πρόγραμμα αντικατάστασης αυτοκινήτων, αλλά είναι μείωση ρύπων, βιώσιμες και «πράσινες» πόλεις, προστασία της δημόσιας υγείας, βελτίωση της ποιότητας ζωής, ανάπτυξη και καινοτομία . Είναι ένας καινούριος τρόπος ζωής που οραματιστήκαμε πριν 2 χρόνια και υλοποιούμε σήμερα. Για να φτάσουμε το στόχο του ΕΣΕΚ χρειάζεται ένα συνεκτικό σχέδιο για την ηλεκτροκίνηση. Βάλαμε ψηλά τον πήχη στο ΕΣΕΚ με 1 στα 3 νέα αυτοκίνητα να είναι ηλεκτρικό το 2030, ένας στόχος φιλόδοξος αλλά ταυτόχρονα απαραίτητος και ρεαλιστικός δεδομένου του συνόλου των παρεμβάσεων που ξεκινήσαμε να υλοποιούμε”. Η κα Σδούκου πρόσθεσε ότι το νομοσχέδιο θα τεθεί σε διαβούλευση ως τα τέλη της εβδομάδας. Θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή, ώστε να ψηφιστεί ιδανικά ως τέλη Ιουνίου ή Ιούλιο, ώστε να βγει στον αέρα εν συνεχεία το πρόγραμμα “κινούμαι ηλεκτρικά” με τα μέτρα των ενισχύσεων. Αναφορικά με τις επιδοτήσεις του προγράμματος “κινούμαι ηλεκτρικά”, η κα Σδούκου ανέφερε τα εξής: “Ενισχύουμε την αγορά και μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων με 100 εκατ. για αρχή για το υπόλοιπο του 2020 και το 2021. Τα χρήματα προέρχονται από το ταμείο ρύπων και είναι η αρχή, γιατί είμαι βέβαιη πως θα υπάρξουν νέοι πόροι και συνέχεια στη δράση. Για παράδειγμα, το ταμείο ανάκαμψης της Ε.Ε. αγκαλιάζει την ηλεκτροκίνηση. Οι επιδοτήσεις αφορούν κατηγορίες όπως φυσικά πρόσωπα, εταιρικοί στόλοι, ταξί, ΙΧ, ηλεκτρικά δίκυκλα και ποδήλατα. Υπάρχει ταβάνι 5.500 ευρώ για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου για φυσικά πρόσωπα και εταιρίες, όπως και 1.000 ευρώ για απόσυρση. Για έξυπνο φορτιστή δίνονται επιπλέον 500 ευρώ στα φυσικά πρόσωπα, ενώ στις εταιρίες δίνουμε την δυνατότητα αγοράς ή μίσθωσης έως τριών οχημάτων (επιβατικά, δίκυκλα και ελαφρά van). Μας ενδιαφέρουν και τα ποδήλατα, για τα οποία η επιδότηση είναι στο 40% της αξίας και έως 800€, ενώ για τα δίκυκλα προσφέρουμε ποσοστό 20% και έως 800 ευρώ με στόχευση εταιρείες κούριερ, διανομής κτλ. Για τα νησιά διπλασιάζουμε τον αριθμό οχημάτων που μπορεί μια εταιρία να αγοράσει ή να μισθώσει και αυτά ανέρχονται σε έξι συνολικά. Τα ταξί είναι επίσης πολύ σημαντικά, είναι πεπαλαιωμένος ο στόλος και ρυπογόνος, δίνουμε 10.500 ευρώ για να αντικατασταθούν τα 1.000 πρώτα ταξί”.
Η γ.γ. του ΥΠΕΝ πρόσθεσε πως το ν/σ έχει μια ολιστική προσέγγιση. Περιλαμβάνει διατάξεις για να λυθούν ζητήματα όπως οι φορτιστές. Βασικό θέμα προς αυτή την κατεύθυνση είναι η χωροθέτηση σημείων φόρτισης, αλλά και θέσεων στάθμευσης ηλεκτρικών οχημάτων από τους δήμους της χώρας εντός των διοικητικών τους ορίων. “Θέτουμε αυστηρό χρονικό διάστημα ώστε να ξεκινήσει άμεσα η ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης. Επίσης, σημαντικό θέμα είναι οι πολυκατοικίες. Απλοποιούμε το πλαίσιο ώστε να μη χρειάζεται η σύμφωνη γνώμη της γενικής συνέλευσης για την εγκατάσταση φορτιστή. Αποτελεί υποχρέωση στα νέα κτήρια η εγκατάσταση φορτιστών”. Ταυτόχρονα, η κα Σδούκου τόνισε πως “προσπαθήσαμε μαζί με το ΥπΟικ να ενισχύσουμε την ελληνική οικονομία ιδίως στις λιγνιτικές περιοχές. Ζητήσαμε να δώσει φορολογικά και αναπτυξιακά κίνητρα για μονάδες παραγωγής εκεί μπαταριών, φορτιστών και εξαρτημάτων κάτι που τελικά επετεύχθη δημιουργώντας ένα πλαίσιο προσέλκυσης επενδύσεων υψηλής τεχνολογίας και δημιουργίας θέσεων εργασίας. Σχετικά με τα ΜΜΜ δήλωσε ότι “έχουμε 2 πιλοτικά ηλεκτρικά λεωφορεία για να δοκιμαστούν στις ελληνικές συνθήκες. Ένα τέτοιο λεωφορείο θα έχει άλλες προδιαγραφές σε σχέση με πιο ψυχρά κλίματα. Προχωρά η προκήρυξη για την προμήθεια νέων λεωφορείων όπου σημαντιικό ποσοστό τους θα είναι ηλεκτρικό”.
Ανδρέας Χαλμπές: Η τεχνολογία εξελίσσεται ταχέως στην ηλεκτροκίνηση
Ο Ανδρέας Χαλμπές, Διευθυντής Πωλήσεων & Marketing της Skoda χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ως το καλύτερο νομοσχέδιο και άρτιο, ενώ ταυτόχρονα τόνισε ότι προσβλέπει σε έναν εφικτό στόχο για το 2030. Σύμφωνα με τον ίδιο, η πρόκληση είναι σήμερα που υπάρχει μια στάση στην αγορά. “Αν καταφέρουμε τους αρχικούς στόχους τότε θα πετύχουμε και του 2030. Η τεχνολογία θα μας δώσει συντομότερη φόρτιση και ενισχυμένη αυτονομία, ενώ το κόστος απόκτησης θα έχει πέσει σημαντικά”, πρόσθεσε. Σχετικά με τις πρωτοβουλίες της ίδιας της εταιρείας, ανέφερε πως “ανακοινώσαμε ως όμιλος τη δραστηριότητά μας στα ηλεκτρικά ποδήλατα. Οι πωλήσεις τους έχουν αυξηθεί κατά 40% παγκοσμίως. Η επιδότηση στα ηλεκτρικά ποδήλατα φέρνει συνολικά οφέλη στο σύστημα υγείας μεγαλύτερα της επιδότησης μεσοπρόθεσμα. Επομένως αυτή είναι μια έξυπνη επιδότηση και θα έχει πολύ θετικά αποτελέσματα και εδώ”. Ο κ. Χαλμπές πρόσθεσε πως η αυτοκινητοβιομηχανία επενδύει σημαντικά στην ηλεκτροκίνηση διεθνώς, αφού όλοι οι κατασκευαστές έχουν να επιδείξουν μια γκάμα που θα διευρυνθεί στα προσεχή έτη. Η VW έχει στόχο να σχεδιάζονται εξ αρχής νέες πλατφόρμες παραγωγής όπου η ενέργεια θα προέρχεται από ΑΠΕ, συμπλήρωσε ως παράδειγμα.
Κώστας Στεφανής: Να σεβαστούμε τις θέσεις φόρτισης στους δήμους όταν εγκατασταθούν
Τέλος, ο κ. Κώστας Στεφανής, Δημοσιογράφος – Παρουσιαστής Εκπομπής “Traction”, σημείωσε πως εδώ και 2-3 χρόνια η λέξη ηλεκτροκίνηση έχει μπει στη ζωή μας. “Τα αυτοκίνητα αυτά εξελίχθηκαν και θα εξελιχθούν και περαιτέρω στην αποθήκευση ενέργειας και την ταχύτητα φόρτισης. Όταν θα ολοκληρωθεί η τοποθέτηση φορτιστών στους δήμους θα πρέπει να σεβαστούμε αυτές τις θέσεις”, υπογράμμισε.