Τρίτη, 23 Δεκεμβρίου, 2025

Η αγορά σε μετασχηματισμό – Τάσεις και προοπτικές για το 2026

Παντελής Στάθης
Sales & Charter Consultant, IYC

Τα προηγούμενα χρόνια υπήρξε έντονη δραστηριότητα στην αγορά των superyachts γεγονός που έφερε προσδοκίες μετά την έντονη δραστηριότητα των προηγούμενων δύο ετών και τελικά εξομάλυνση. Φτάνοντας το 2025 στο τέλος του η εικόνα είναι η ακόλουθη: Η πορεία της αγοράς πωλήσεων superyachts παγκοσμίως υποχώρησε κατά 14% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, μείωση η οποία ανταποκρίνεται κυρίως σε νέες ναυπηγήσεις. Ωστόσο, αυτή η διόρθωση δεν αποτέλεσε ένδειξη αδυναμίας, κάθε άλλο. Πάρα αυτή την υποχώρηση, η δραστηριότητα στο brokerage market παρέμεινε σταθερή. Το μέσο μήκος σκαφών και οι ζητούμενες τιμές παρέμειναν σε ευθυγράμμιση με το 2024, ενώ η συνολική αξία των συναλλαγών διαμορφώθηκε σε παρόμοια επίπεδα χάρη στη συνεχιζόμενη παρουσία ενεργών αγοραστών.

Η διεθνής δυναμική στην αγορά των Superyachts για το 2025

Ιδιαίτερη σημασία απέκτησε το 2025 το θέμα της υπερπροσφοράς. Από τον Ιανουάριο μέχρι τον Νοέμβριο, 1.179 νέα σκάφη εισήλθαν στην αγορά, έναντι 779 που πωλήθηκαν στο ίδιο διάστημα, διαμορφώνοντας μια συνθήκη όπου το διαθέσιμο απόθεμα παραμένει πολύ υψηλό. Η υπερπροσφορά δημιούργησε ένα buyers driven market, οδηγώντας σε ευνοϊκές συνθήκες για τους αγοραστές. Αυτή η διαφορά μεταξύ προσφοράς και ζήτησης συνέχισε να πιέζει τις τιμές προς τα επίπεδα της περιόδου πριν το 2023, προσφέροντας μεγαλύτερη διαπραγματευτική ισχύ και ένα σημαντικό εύρος επιλογών σε όσους αναζητούν ευκαιρίες απόκτησης superyachts. Η αγορά, έτσι, απομακρύνθηκε από τον «πυρετό» της διετίας 2021–2022 και οδηγήθηκε σε ένα περιβάλλον όπου η λήψη αποφάσεων γίνεται πιο προσεκτικά, με μεγαλύτερη έμφαση στην ποιότητα και τα λειτουργικά χαρακτηριστικά των σκαφών. Σε αυτό το περιβάλλον, η IYC, ένα από τα τρία κορυφαία brokerage houses, διατήρησε υψηλή δραστηριότητα, καταγράφοντας 37 συναλλαγές και συνολική αξία άνω του μισού δισ. δολαρίων με πωλήσεις superyachts έως και 80 μέτρων, επιβεβαιώνοντας τη θέση της μεταξύ των παγκόσμιων ηγετών της αγοράς.

Γεωγραφικά, ο χάρτης των αγορών εμφάνισε μια ήπια αλλά ενδιαφέρουσα μετατόπιση. Η Ευρώπη παραμένει στην πρώτη θέση με το 58% των παγκόσμιων συναλλαγών -ελαφρώς μειωμένο ποσοστό σε σχέση με πέρυσι- ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες ενίσχυσαν σημαντικά τη δραστηριότητά τους, φθάνοντας στο 27%. Το φαινόμενο αυτό αποδίδεται σε δύο παράγοντες: αφενός στην αυξημένη ζήτηση από Αμερικανούς αγοραστές, οι οποίοι ωφελούνται από φορολογικά κίνητρα, και αφετέρου στη μεγαλύτερη διάθεση κεφαλαίων προς το τέλος του έτους, όπου παραδοσιακά ολοκληρώνεται μεγάλος αριθμός συμφωνιών.

Ανθεκτικότητα των μεγάλων σκαφών και άνοδος της ελληνικής αγοράς

Στο ανώτερο τμήμα της αγοράς, τα σκάφη άνω των 50 μέτρων επιβεβαίωσαν για ακόμη μια χρονιά την ανθεκτικότητά τους. Το μερίδιό τους αυξήθηκε στο 11% των συνολικών πωλήσεων, υποστηριζόμενο από εξαιρετικά υψηλής αξίας συναλλαγές, όπως η πώληση του BREAKTHROUGH, 118 μέτρων Feadship, που άλλαξε χέρια με τίμημα-ρεκόρ €675 εκατομμυρίων. Αυτή η αγορά, που απευθύνεται σε ένα πολύ συγκεκριμένο προφίλ αγοραστών, δείχνει να κινείται με εντελώς δικούς της κανόνες, παραμένοντας «άτρωτη» σε εξωτερικές διακυμάνσεις. Αντιθέτως, η κατηγορία των 25–45 μέτρων εμφάνισε πιο συγκρατημένο ρυθμό πωλήσεων, καθώς η σημαντική αύξηση διαθέσιμων επιλογών περιόρισε τον ρυθμό ολοκλήρωσης νέων συμφωνιών.

Μέσα σε αυτό το διεθνές πλαίσιο, η ελληνική αγορά κατέγραψε εντυπωσιακή άνοδο. Οι συναλλαγές σχεδόν διπλασιάστηκαν, από 18 το 2024 σε 32 το 2025, ανεβάζοντας τη συνολική αξία πωλήσεων στα 177 εκατομμύρια δολάρια έναντι 140 εκατομμυρίων την προηγούμενη χρονιά. Η κατηγορία των 30–40 μέτρων κυριάρχησε με 44%, αναδεικνύοντας τη συνεχή προτίμηση για σκάφη ικανά να συνδυάσουν άνεση, ευελιξία και εμπορική αξιοποίηση μέσω charter. Οι πωλήσεις άνω των 50 μέτρων παρέμειναν σταθερές, ενώ εκείνες στην κατηγορία 40–50 μέτρων υποχώρησαν στο 9% από 17%, μια ένδειξη ότι οι αγοραστές αυτής της κατηγορίας λειτουργούν πιο επιλεκτικά. Ιδιαίτερα ενθαρρυντική ήταν η επαναφορά του ενδιαφέροντος για νέες ναυπηγήσεις: δύο νέες κατασκευές υπογράφηκαν το 2025, έναντι πλήρους απουσίας νέων build agreements το 2024. Ταυτόχρονα, τα ιστιοπλοϊκά σκάφη σημείωσαν θεαματική άνοδο, με πέντε πωλήσεις έναντι μόλις μίας πέρυσι, δείχνοντας ότι η ελληνική αγορά αρχίζει να διαφοροποιείται και να ωριμάζει περαιτέρω.

Αισιόδοξες προοπτικές για την ελληνικής αγορά

Οδεύοντας προς το 2026, οι προγνώσεις δείχνουν μία χρονιά ομαλοποίησης και αυξημένης δραστηριότητας. Η σταδιακή εξισορρόπηση του αποθέματος, σε συνδυασμό με βελτιωμένους δείκτες εμπιστοσύνης σε Ευρώπη και ΗΠΑ, αναμένεται να υποστηρίξει την επάνοδο σε έναν υγιή ρυθμό συναλλαγών. Πολλές αγορές που «πάγωσαν» σε περιόδους αβεβαιότητας δείχνουν σημάδια επανενεργοποίησης, ενώ τα μεγάλα ναυπηγεία αναμένεται να παραδώσουν σημαντικά projects που θα ενισχύσουν την αγορά των superyachts.

Για την Ελλάδα, οι προοπτικές είναι ακόμη πιο θετικές. Η σταθερή πρωτοκαθεδρία της χώρας ως κορυφαίου προορισμού charter, σε συνδυασμό με τη διεύρυνση του διαθέσιμου στόλου, διαμορφώνουν ένα περιβάλλον όπου η επενδυτική ζήτηση για σκάφη 30–50 μέτρων αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω, καθώς οι αγοραστές αναζητούν σκάφη που μπορούν να αποδώσουν τόσο ως προσωπικό περιουσιακό στοιχείο όσο και ως εμπορική επένδυση. Με αυτά τα δεδομένα, η ελληνική αγορά δείχνει έτοιμη όχι μόνο να διατηρήσει τη δυναμική της το 2026, αλλά και να ενισχύσει ακόμη περισσότερο τον ρόλο της στο διεθνές yachting.


Who is who

Ως Sales & Charter Consultant, ο κ. Παντελής Στάθης συνεργάζεται με τους πελάτες για να διασφαλίσει την ομαλή εμπειρία σε όλα τα στάδια της ιδιοκτησίας και της ενοικίασης σκαφών. Πριν ενταχθεί στην IYC το 2020, εργάστηκε για 2,5 χρόνια στα τμήματα πωλήσεων και charter της EKKA Yachts. Επιπλέον, έχοντας σημαντικό υπόβαθρο στα οικονομικά, ο κ. Στάθης διαθέτει αξιόλογη εμπειρία στη διοργάνωση εκδηλώσεων και στο μάρκετινγκ, έχοντας διατελέσει Marketing Director στην Trident Yacht Alliance και Boat Show Director στο Qatar International Boat Show.

Popular Articles