Από τα μοντέρνα Μεγάλα Ταξίδια μέχρι τις αειφόρες αποδράσεις στη μακρινή Σοκότρα, το ταξίδι ανοίγει ξανά τα πανιά του στη μεταπανδημική εποχή. Το μενού περιλαμβάνει βυθούς, ζούγκλες, τρένα και εικονική πραγματικότητα.
Από την Ήρα Σινιγάλια
Το ταξίδι αποτελεί μια ακλόνητη αξία για τους σύγχρονους ανθρώπους, σε τέτοιον βαθμό που να καταξιώνεται στη συλλογική συνείδηση ως κάτι ιερό. Έτσι, μία από τις κυρίαρχες τάσεις για το 2023, σύμφωνα με την EUROSTAT, είναι η επιθυμία του κόσμου για ταξιδιωτικές εμπειρίες «εδώ και τώρα», παρά τα οικονομικά και γεωπολιτικά ζητήματα. Το θετικό κλίμα αποτυπώνει ο Zurab Pololikashvili, γενικός γραμματέας του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού του ΟΗΕ: «Από την επίκληση για δράσεις έναντι της κλιματικής αλλαγής, στη δημιουργία θέσεων εργασίας και την υποστήριξη των επιχειρήσεων μέχρι την ειρήνη και την ασφάλεια, την ενδυνάμωση του φύλου και της νεολαίας αλλά και την ψηφιακή μετάβαση, ο τουρισμός δεν ήταν ποτέ τόσο επίκαιρος όσο το 2023».
Όμως για ποιο ταξίδι και για ποιον ταξιδιώτη μιλάμε; Ενδιαφέρουσες και απροσδόκητες, οι έρευνες της Amadeus σκιαγραφούν με ζωντάνια το προφίλ των ταξιδιωτών. Παρέχουν μάλιστα ενισχυμένη δόση μέλλοντος, όπως το ερευνητικό project Traveler’s Tribe 2033, που μπορεί να στρέφει το βλέμμα του στο μέλλον, αλλά αποτελεί μια γλαφυρή ανατομία τωρινών φυλών ταξιδιωτών. Τέσσερις ομάδες, τέσσερις φιλοσοφίες λοιπόν: οι Excited Experientalists, oι Ενθουσιώδεις της Εμπειρίας, έχουν μότο το «Ζεις μόνο μια φορά», είναι ευέλικτοι στην εργασία τους, έχουν μέσο-υψηλό εισόδημα και προτιμούν απροσδόκητες λύσεις διαμονής. Οι Memory Makers, οι Δημιουργοί Αναμνήσεων, αναζητούν κάτι απλό για το ταξίδι τους, αναμνήσεις και πάλι αναμνήσεις! Είναι γενικώς παραδοσιακοί στις προτιμήσεις τους, αλλά την ίδια στιγμή τους συναρπάζουν τα VR tours και η επαυξημένη πραγματικότητα (ΑR). Oι Τravel Tech-fluencers, οι Τεχνο-επιδραστικοί του Ταξιδιού, στην πραγματικότητα είναι οι business travelers νεαρής ηλικίας, οι οποίοι χαρακτηρίζονται από τη στενή τους σχέση με την πραγματικότητα. Οι Pioneering Pathfinders, οι Πρωτοπόροι Ιχνηλάτες, αναζητούν τη μία περιπέτεια μετά από την άλλη. Τους αρέσει να σχεδιάζουν τα ταξίδια τους αλλά δεν αρνούνται το ρίσκο, με οικολογικό πρόσημο ως επί το πλείστον.
Κατά το profiling του ταξιδιώτη 2.0 θα πρέπει να στρέψουμε τον «ανακριτικό» φακό μας στους Millennials, οι οποίοι θεωρούνται ως η πιο ταξιδεμένη γενιά που επηρεάζει το luxury travel. Καθώς οι ίδιοι σταδιακά γίνονται γονείς, αναδύεται η Generation Alpha (Γενιά Άλφα) που το 2027 ηλικιακά θα κυμαίνεται μεταξύ 2-16 ετών, κάτι που δημιουργεί νέες προκλήσεις για τη βιομηχανία του ταξιδιού, αφού στις συνιστώσες περιλαμβάνονται υπολογίσιμοι παράγοντες, όπως οι μονογονεϊκές οικογένειες –στην Αγγλία το ποσοστό τους είναι 23%. Σύμφωνα με την Pelorus, μία από τις πιο δυναμικές εταιρείες bespoke travel, τα ταξίδια γνώσης και εκπαίδευσης έχουν αυξηθεί κατά 185% μεταξύ 2021-2022. H τάση αυτή θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια εξαιτίας του περάσματος της Γενιάς Άλφα από το σχολείο, επομένως οι εταιρείες καλούνται να σχεδιάσουν ταξίδια που να απευθύνονται στα παιδιά, όπως εξερευνήσεις στο Περού εμπνευσμένες από τα ντοκιμαντέρ του David Attenborough.
Κι αφού γνωρίσαμε τους πολίτες του ταξιδιού, ας δούμε τι δείχνει το ρολόι των τάσεων, το οποίο γίνεται όλο και πιο οικολογικό, συμπεριληπτικό και περιπετειώδες.
Sustainability matters
Στη διάρκεια της πανδημίας κυριάρχησε το σύνθημα «Building back better», το οποίο περιέλαβε και το βιώσιμο ταξίδι, κάτι που σημαίνει ότι οι εμπλεκόμενοι στη συγκεκριμένη βιομηχανία καλούνται να λάβουν υπόψη –σε υπερθετικό βαθμό!- το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Τον Δεκέμβριο του 2022 ο οργανισμός Travel Corporation που περιλαμβάνει σαράντα εταιρείες, έγινε ο πρώτος που έθεσε επιστημονικά επεξεργασμένους στόχους για μηδενικές εκπομπές άνθρακα με έμφαση στα ηλεκτρικά αεροπλάνα και τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF-Sustainable Aviation Fuel), στα οποία επενδύουν ήδη κάποιες αεροπορικές εταιρείες, όπως η Virgin Atlantic. Πώς συνδέονται αυτά με τους ταξιδιώτες; Η ευαισθητοποίηση για την κλιματική αλλαγή οδηγεί αντίστοιχα σε αυξημένη ζήτηση για πράσινες αποδράσεις. Με μία διαφορά: πλέον, από τα ταξίδια μύησης σε τόπους ανέγγιχτους περνάμε στην πιο ενεργητική συμμετοχή των ανθρώπων, οι οποίοι θέλουν να συμβάλουν στη διατήρηση, την προστασία και την αειφορία τους. Κι εδώ, η πολυτέλεια αποκτά νέο νόημα με την εξερεύνηση απομονωμένων περιοχών υπό μορφή μιας ασφαλούς αποστολής, κάτι που απαιτεί χρόνο και χρήμα.
Gamma destinations rising
Σύμφωνα με το πάντα επίκαιρο Globetrender (globetrender.com) τα επόμενα πέντε χρόνια θα σηματοδοτήσουν τη μετάβαση των εύρωστων οικονομικά ταξιδιωτών στους λεγόμενους Προορισμούς Gamma. Αυτό σημαίνει ότι το Μάτσου Πίτσου στο Περού, το Ουλουρού στην Αυστραλία, ακόμα και το Έβερεστ θα είναι εκτός πυξίδας τους. Το ίδιο πιθανώς θα συμβεί και με τους λεγόμενους Προορισμούς Beta (Bήτα) όπως η Ρουάντα και το Μπουτάν. Με τους αυξανόμενους εκατομμυριούχους στην Ασία προ των πυλών, η δίψα για νέες ανακαλύψεις κατευθύνεται σε χώρες όπως η Υεμένη, με το παρθένο της νησάκι, τη Σοκότρα, να γίνεται αντικείμενο του πόθου.
Οceans ahead
Μόνο το 10% των ωκεανών έχει εξερευνηθεί, οπότε πεδίο δόξης λαμπρό ανοίγει για τους τολμηρούς. Πόσο μάλλον όταν η ζωή εν πλω συνδέεται με την ελευθερία και τη χαλάρωση. Κι αν η πλεύση σε ένα superyacht είναι ο δρόμος προς το ζεν, μια «βουτιά» στη γαλήνη του βυθού, είναι η απόλυτη νιρβάνα. Με όχημα στη συγκεκριμένη περίπτωση ιδιωτικά υποβρύχια σκάφη. Μάλιστα στην Ελλάδα, στην Τζιά, η Pelorus οργανώνει εξερευνήσεις στο περίφημο ναυάγιο του Βρετανικού, του «αδερφού» πλοίου του Τιτανικού που βυθίστηκε το 1916 μεταξύ Κέας και Μακρονήσου. Παραμένοντας στο υγρό στοιχείο, όλο και πιο έντονη κάνει την παρουσία της η τάση των λεγόμενων explorer yachts που σαλπάρουν για προορισμούς απαιτήσεων όπως η Αλάσκα. Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Research and Markets, η συγκεκριμένη τάση αναμένεται να επηρεάσει την αγορά στα επόμενα χρόνια.
Meta… journeys
Η εικονική πραγματικότητα έχει δώσει ήδη το στίγμα της. Ωστόσο, με το Metaverse αναμένεται να αλλάξει πολλά δεδομένα και ένα από αυτά είναι το ταξίδι, κάτι που στην αγορά έχει γίνει αντιληπτό. Το σύμπαν του Metaverse δεν θα αντικαταστήσει το ταξίδι, αλλά θα εμπλουτίσει τον τρόπο που οι εταιρείες θα προωθούν τα προϊόντα τους. Φανταστείτε λοιπόν πριν από τη live απόδρασή σας να ζείτε σε μια τρισδιάστατη εμπειρία την ομορφιά και την ιδιαιτερότητα του προορισμού που επιλέξατε. Για τις εταιρείες, πάλι, ο εικονικός κόσμος μπορεί να οδηγήσει στην ενδυνάμωση των σχέσεών τους με τους πελάτες τους είτε με ψηφιακά συμβουλευτικά sessions είτε με avatar tours σε ξενοδοχεία ή αλλού, ενισχύοντας τις δυναμικές της προσωποποιημένης εξυπηρέτησης.
Back to Grand Tours
Toν 18ο αιώνα τα Μεγάλα Ταξίδια ήταν οι μακρόχρονες εξορμήσεις -των Άγγλων κυρίως αριστοκρατών- που αποτελούσαν μια διαδικασία μύησης και ενηλικίωσης. Η πανδημία επανέφερε τις αξίες του ελεύθερου χρόνου και της ποιοτικής ζωής. Πλέον, όλο και περισσότερο μιλάμε για ταξίδια μεγάλης διάρκειας, σύνθετα, σαν έναν Γύρο του Κόσμου. Κάτι που περιλαμβάνει ένα μίγμα από ρετρό ταξίδια με το τρένο –η επαναφορά της διαδρομής του Orient Express δεν είναι τυχαία!- ή road trips με πολυτελή SUV ή με το πολυαναμενόμενο Tesla Cybertruck. Από την άλλη, στο κυνήγι της εμπειρίας περιλαμβάνονται εξορμήσεις-αποστολές σε περιοχές όπου ζουν αυτόχθονες πληθυσμοί, όπως στην Παπούα Νέα Γουινέα ή στον Αμαζόνιο, στο πλαίσιο της τάσης του Indigenous Travel.
Τhe microtrend or the Dry-Cations
Μπορεί οι διακοπές να συνδέονται με πολλά ποτά, αλλά μια ανεπαίσθητη στροφή προς το λεγόμενο mindful drinking είναι ορατή. Έτσι η Hyatt δημιούργησε το πρόγραμμα “Zero Proof, Zero Judgment” στα ξενοδοχεία της στις ΗΠΑ, προσφέροντας ποτά που υποκαθιστούν την τεκίλα, τη βότκα, το ρούμι και είναι εξόχως εύγευστα. Επιπλέον, αρκετοί ταξιδιώτες βλέπουν πλέον τις διακοπές τους σαν μια ευκαιρία για αποτοξίνωση, ανανέωση και ευεξία, ειδικά αν ακολουθήσουν κάποιο yoga retreat, όπου εκεί το αλκοόλ απουσιάζει.