Η Ελλάδα αποτελεί κορυφαίο προορισμό για yachting τόσο χάρη στην πανέμορφη ακτογραμμή όσο και στα αμέτρητα νησιά της αλλά και λόγω της ασφάλειας των θαλασσών της και του εξαιρετικού κλίματος, ενώ σύμφωνα με τον Ελληνικό Σύνδεσμο Θαλάσσιου Τουρισμού (GYA) θα μπορούσε να αποτελέσει πόλο έλξης για τους λάτρεις του yachting μέσω της Yachts Golden Visa που προτείνει.
Όπως είπε στο Skipperondeck.gr ο κ. Μιχάλης Σκουλικίδης, πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού, η πρόταση αυτή, αν εφαρμοστεί, θα ωφελήσει την οικονομία της χώρας μας γενικότερα αλλά και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, επαγγελματίες και εταιρείες του κλάδου.
Όπως ανέφερε, μάλιστα, η υποδοχή της πρότασης από τον κόσμο του yachting και τον κλάδο υπήρξε πολύ θετική. Ωστόσο, σε ο, τι αφορά στην ανταπόκριση που υπήρξε από την πολιτεία και τους αρμόδιους φορείς, μας ανέφερε ότι χρειάζεται ακόμη προσπάθεια καθώς, όπως συμβαίνει και με όλα τα θετικά εγχειρήματα στη χώρα μας, επιτυγχάνονται με δυσκολίες.
Σκοπός της ιδέας είναι να βοηθηθεί η Ελληνική οικονομία, η οποία αντιμετωπίζει το πρόβλημα των υψηλών τιμών στην αγορά σπιτιού και ως επακόλουθο και στις τιμές των ενοικίων.
Αυτό ως έναν βαθμό έχει προκύψει από την αγορά ακινήτων για την απόκτηση Golden Visa σε συγκεκριμένες περιοχές και συμπαρασύρει όλες τις γειτνιάζουσες περιοχές .
Οι πιο πολύ αγοραστές αυτής της κατηγορίας για την απόκτηση της Golden Visa νοικιάζουν μετά τα ακίνητα τους μέσω της πλατφόρμας AIRBNB με τα γνωστά σε όλους μας αποτελέσματα της έλλειψης σπιτιών για μακροχρόνια μίσθωση και αύξησης των ενοικίων.
«Γιατί η Golden Visa, που δίνεται με την απόκτηση ακινήτων, να μην επεκταθεί και στην αγορά σκάφους αναψυχής μόνο με ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ για 5-6 χρόνια και για ιδιωτική η επαγγελματική χρήση;», είναι το βασικό ερώτημα που τίθεται εδώ. Ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα επιτρέψει τη διανομή του ετήσιου 15-20% κόστους συντήρησης του σκάφους, με όλα τα παραστατικά, σε όλα τα εισοδηματικά στρώματα της κοινωνίας (ναυτικοί, ναυπηγεία, μαρίνες, λιμάνια, ασφαλιστές, τεχνίτες και παράπλευρα επαγγέλματα, κλπ) και σε όλα τα μέρη της Ελλάδας που υπάρχει μαρίνα, λιμάνι η ακόμη και αλιευτικό καταφύγιο.
Σύμφωνα με τους εμπνευστές της πρόκειται για μια πρωτοποριακή ιδέα που θα ενισχύσει σημαντικά την ελληνική οικονομία διαστρωματικά, σε όλη την επικράτεια και θα δώσει πολύτιμη ώθηση σε τοπικές επιχειρήσεις.
Πιο πολλές Ελληνικές σημαίες θα κυματίζουν σε όλα μας τα ακριτικά νησιά και παράλληλα θα αποκλιμακωθούν οι τιμές και τα ενοίκια των κατοικιών, ένα καίριο κοινωνικό πρόβλημα της εποχής μας.
Η χώρα χαίρει μιας στρατηγικής γεωγραφικής θέσης στο σταυροδρόμι της Ευρώπης, της Ασίας και της Αφρικής με το Αιγαίο Πέλαγος στα ανατολικά της ηπειρωτικής χώρας, το Ιόνιο Πέλαγος στα δυτικά και τη Μεσόγειο Θάλασσα στα νότια. Η Ελλάδα έχει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στη μεσογειακή λεκάνη και την 11η μεγαλύτερη ακτογραμμή στον κόσμο, με μήκος 13,676 χλμ., διαθέτοντας έναν τεράστιο αριθμό νησιών, νησίδων και βραχονησίδων που αγγίζει τις 6.000, από τα οποία τα 227 νησιά είναι κατοικημένα. Την ίδια στιγμή ο πλούτος του ελληνικού πολιτισμού, τα αρχαία μνημεία, η ποικιλομορφία του αρχιτεκτονικού τοπίου και η ξεχωριστή κουλτούρα των ελληνικών νησιών αποτελούν ιδανική αφορμή για εξερεύνηση.
Με διαφορετικές επιρροές σε καθένα από τα ελληνικά νησιωτικά συμπλέγματα από το Βόρειο Αιγαίο μέχρι την Κρήτη και από το Ιόνιο μέχρι τις Σποράδες οι εικόνες είναι ανεξάντλητες.
Γι’ αυτό και η ιδιοκτησία σκάφους στην Ελλάδα από μη επανδρωμένα καταμαράν και ιστιοπλοϊκά μέχρι επανδρωμένα yachts και super yachts είναι ιδανική τόσο για Έλληνες όσο και πολίτες άλλων χωρών.
Η Ελλάδα βρέθηκε και πάλι στην πρώτη θέση μεταξύ των κύριων ανταγωνιστών της στο yachting το καλοκαίρι του 2023 προσελκύοντας επισκέπτες από όλες τις κύριες, αλλά και από εναλλακτικές και αναδυόμενες αγορές. Σύμφωνα με δεδομένα που δημοσιεύθηκαν στη “Ναυτεμπορική” από το ναυτιλιακό portal MarineTraffic, συνολικά 2.651 yachts άνω των 24 μέτρων κατέπλευσαν σε εγχώριους προορισμούς από την 1η Μαΐου έως τις 15 Ιουλίου 2023. Η ελληνική αγορά όχι μόνο αύξησε το μερίδιο της σε σύγκριση με το 2022, αλλά και διεύρυνε το χάσμα με τους ανταγωνιστές της στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.
Στη δεύτερη θέση το 2023 βρέθηκε η Ιταλία, η οποία υποδέχτηκε 1.995 σκάφη, και την πρώτη τριάδα συμπλήρωσε η Γαλλία με 1.457 αφίξεις σκαφών αναψυχής. Ακολούθησαν η Ισπανία με 1.106 αφίξεις, η Τουρκία με 665 αφίξεις και η Κροατία με 646 αφίξεις. Το ίδιο διάστημα του 2022, η Ελλάδα κατετάγη και πάλι πρώτη, υποδεχόμενη 2.370 σκάφη
(+11,86% το 2023 σε ετήσια βάση), με την Ιταλία να ακολουθεί στενά με 2.047 αφίξεις σκαφών (-2,54%). Το 2022 η Γαλλία υποδέχτηκε 1.337 σκάφη (+8,98%), η Ισπανία 921 (+20,09%), η Κροατία 635 (+1,73%) και η Τουρκία 600 (+10,83%).
Αντίστοιχα αυξημένα νούμερα παρουσιάσουν και οι αφίξεις μικρότερων σκαφών με πολλά μη επανδρωμένα σκάφη αλλά και σκάφη μέχρι 24 μέτρα να διέρχονται κάθε χρόνο, ωστόσο λόγω κυρίως της έλλειψης συστημάτων ανίχνευσης στα μικρότερα σκάφη δεν διατίθενται επαρκή στοιχεία.
Εν τω μεταξύ, το μέγεθος της αγοράς πολυτελών yachts παγκοσμίως αναμένεται να αυξηθεί από $7,67 δισ. το 2023 σε $13,67 δισ. έως το 2030, με τον δείκτη CAGR, (Compound Annual Growth Rate) στο 8,6% κατά την περίοδο πρόβλεψης.
Η πανδημία είχε σημαντικό αντίκτυπο στην ανάπτυξη της αγοράς πολυτελών yachts. Καθώς οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί χαλάρωσαν και τα ποσοστά εμβολιασμού αυξήθηκαν, η ζήτηση για πολυτελή yachts ήταν πολλαπλάσια. Η μεγαλύτερη επιθυμία για απομόνωση και κοινωνική αποστασιοποίηση μεταξύ των ευκατάστατων ατόμων οδήγησε στo private yachting, δημιουργώντας περισσότερη ζήτηση στον κλάδο.
Παρόλο που διαθέσιμα στοιχεία υπάρχουν μόνο για την αγορά των πολυτελών yachts, οι προβλέψεις εν γενεί για την αγορά όλων των τύπων σκαφών κινούνται μάλιστα σε ανοδική τροχιά.
Γιατί να αγοράσει κανείς σκάφος στην Ελλάδα;
- Εξαιρετικός καιρός & ασφαλείς θάλασσες
- Υπέροχα νησιά και πολλά λιμάνια να ανακαλύψει κανείς
- Διευρυμένη σεζόν σε έναν παραδοσιακό yachting προορισμό
- Η διαδικασία ίδρυσης μιας Ελληνικής Ναυτιλιακής Εταιρείας Πλοίων Αναψυχής (ΝΕPA) για επαγγελματική χρήση ή αντίστοιχα για ιδιωτική χρήση έχει απλοποιηθεί και το κόστος είναι μικρό.
Προτεινόμενες προδιαγραφές για τη χορήγηση Golden Visa
Η πρόταση που ωφελεί όλες τις πλευρές
- Σύμφωνα με το υπάρχον πλάνο, η Golden Visa χορηγείται με διάρκεια 5 ετών, μετά το πέρας των οποίων ανανεώνεται εφόσον διατηρείται η ιδιοκτησία των περιουσιακών στοιχείων. Για τον λόγο αυτό, η GYA προτείνει η διάρκεια της επένδυσης να ισχύει για ένα ελάχιστο χρονικό διάστημα 5 ετών.
- Η ελάχιστη αξία της επένδυσης θα πρέπει να είναι €500.000, τα οποία θα επενδυθούν για την αγορά του yacht με επιπλέον ετήσιες δαπάνες για τη συντήρηση και διαχείμαση του σκάφους σύμφωνα με τις τιμές της αγοράς.
- Θα πρέπει να υπάρχει απαίτηση για το σκάφος να είναι εγγεγραμμένο υπό την ελληνική σημαία και να έχει μόνιμη τοποθεσία ελλιμενισμού στην Ελλάδα για την πενταετή περίοδο.
- Ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να παρέχει αποδείξεις για τη χρήση του σκάφους (είτε προσωπική είτε charter) και να έχει αποδείξεις ετήσιων εξόδων συντήρησης που θα είναι κατ’ αναλογία σε σχέση με τον τύπο/ηλικία του σκάφους.
Λόγοι για να λανσαριστεί το project Yachts Golden Visa
- Η μεγάλη εισροή ξένων επενδυτών έχει φουσκώσει τις τιμές στην αγορά ακινήτων Το περιουσιακό στοιχείο δεσμεύεται σε μία τοποθεσία, τους νόμους της και τους περιορισμούς της αγοράς
- Αυτή η νέα πολιτική θα διευκολύνει την τρέχουσα τάση πληθωρισμού στο real estate. Στην περίπτωση του σκάφους το περιουσιακό στοιχείο είναι κινητό και δεν περιορίζεται στις διακυμάνσεις μιας αγοράς.
- Σε αντίθεση με τον κορεσμό που επικρατεί στην αγορά ακινήτων στα σκάφη ο καθορισμός τιμών είναι ασφαλής, ενώ οι δαπάνες είναι γνωστές στο κοινό.
- Ασφαλείς συναλλαγές. Πολλαπλασιασμός των ροών εσόδων για την Κυβέρνηση και τις τοπικές επιχειρήσεις. Τα έσοδα που προκύπτουν από ένα σκάφος (ασφάλεια, πλήρωμα, μηχανικοί και ναυπηγεία για τη συντήρηση, διαχείμαση, ελλιμενισμός κ.ά) είναι πολλαπλάσια της αξίας απόκτησής του και διαχέονται σε όλη την αγορά και τις κοινωνικές τάξεις εν αντιθέσει με το ακίνητο μετά την αγορά του οποίου δεν προκύπτουν αντίστοιχα οφέλη σε μηνιαία βάση. Παράλληλα το σκάφος υπό ελληνική σημαία αποτελεί τον ιδανικότερο πρεσβευτή του ελληνικού τουρισμού ακόμα και στα ακριτικά νησιά.