Θεωρώ λάθος τα ακραία μετρά του τύπου «απολύσεις και παροπλισμοί», καθώς έχουν πολύ άσχημες συνέπειες όχι μόνο άμεσα στους ναυτικούς αλλά και έμμεσα στις ίδιες τις εταιρείες.
Προτείνω λοιπόν συζήτηση και εύρεση χρυσής τομής, ταυτόχρονα ζητάω τη στήριξη των εταιρειών πλοιοκτησίας διαχείρισης αλλά και μεσιτείας σε αυτό το εργασιακό ζήτημα. Προτάσεις αντιμετώπισης για τις ναυτιλιακές εταιρείες έχουν γίνει πολλές. Από μείωση έως μηδενισμό ΦΠΑ ναύλων για το 2020 και 2021 μέχρι και παύση δάνειων, αλλά και ασφαλιστικών υποχρεώσεων. Η απόφαση πλέον είναι της κυβέρνησης.
Προτάσεις για τους ναυτικούς έχουν γίνει επίσης πολλές, όπως το επίδομα που έχει δοθεί για τους απολυμένους κατά το Μάρτιο, συνέχιση επιδόματος ανεργίας, δώρο Πάσχα και αναστολή εργασίας, η οποία είναι προτιμότερη από την απόλυση. Αναμένουμε το ουσιαστικό επίδομα για τους εποχιακούς ναυτικούς, οι οποίοι δεν έχουν ξεκινήσει εργασία λόγω της πανδημίας. Πιο συγκεκριμένα, με απόδειξη περσινής υπηρεσίας φυλλαδίου αλλά και δήλωση εταιρείας επιθυμίας πρόσληψης αλλά αδυναμίας λόγω πανδημίας, ο ναυτικός να δικαιούται το επίδομα όπως οι εργαζόμενοι του ΙΚΑ. Μιλάμε για μερικές χιλιάδες ναυτικούς που σταμάτησαν να εργάζονται από τον περσινό Οκτώβριο και Σεπτέμβριο. Βρίσκομαι σε καθημερινή επικοινωνία με τους αρμοδίους φορείς και ελπίζω σύντομα να τηρηθούν οι υποσχέσεις.
Η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα έχει αυξήσει τα υγειονομικά μετρά, όμως έχει χαλαρώσει όλα τα υπόλοιπα, καθώς γνωρίζει πολύ καλά πως η ναυτιλία χρειάζεται βοήθεια άμεσα. Ελπίζουμε και η Ελληνική πολιτεία να αντιδράσει με το ίδιο σθένος και να μας αποδείξει πως δίκαια πήρε την ψήφο χιλιάδων ναυτικών.
Θα πρέπει πολύ σύντομα να εξαγγελθούν ημερομηνίες ανοίγματος συνόρων από όλες τις χώρες αλλά και διαδικασίες, όπως το διαβατήριο υγείας, ώστε να είμαστε και εμείς σίγουροι πως οι τουρίστες που έρχονται είναι αρνητικοί στον κορωνοϊός. Με την εξαγγελία ημερομηνίας, οι επιβάτες θα καθησυχαστούν πως πραγματικά θα μπορέσουν να ταξιδέψουν με το σκάφος που έχουν ήδη ναυλώσει. Ακυρώσεις και επαναπρογραμματισμοί για το μέλλον έχουν ήδη γίνει στις περισσότερες των περιπτώσεων για ναύλα Μαΐου και Ιουνίου. Ας φροντίσουμε να κρατήσουμε τον Ιούλιο ζωντανό.
Μη ξεχνάμε πως από τη στιγμή που θα ανοίξουν οι θαλάσσιες οδοί προς τα νησιά που τόσο πολύ χρειάζονται τα yachts, θα χρειαστούν κάποιες μέρες μέχρι να εφοδιαστούν με άψυχο και έμψυχο υλικό. Είναι πολύ σημαντικό να μείνουμε ενωμένοι σε αυτή τη δύσκολη στιγμή, και δε το λέω αυτό επειδή ακούγεται ωραίο και συλλογικό, το λέω γιατί δυστυχώς έχω δει πολλές ατομιστικές κινήσεις με πολλές φορές λάθος αποτελέσματα.
Οι πλοιοκτήτες, οι ναυτικοί και οι πράκτορες είναι οι 3 βασικοί παίκτες του κλάδου μας. Όταν λοιπόν κάποιοι ενδιαφέρονται μόνο για το συμφέρον τους ξεχνώντας τους άλλους 2 παίκτες, θα πρέπει να είναι έτοιμοι για τις «κυρώσεις» που θα δεχτούν σύντομα.
Από την πλευρά των πληρωμάτων, θα τονίσω πάλι πως είμαστε περήφανοι για την ανάπτυξη, την εξέλιξη αλλά και το επίπεδο γνώσεων και κουλτούρας, και πως ο κλάδος παγκοσμίως αναγνωρίζει τον Έλληνα ναυτικό ως κορυφαίο. Σε συνδυασμό με τα μοναδικά τοπία της Ελλάδας, δικαίως κηρυχθήκαμε ξανά ως νούμερο ένα προορισμός θαλάσσιου τουρισμού.
Είμαστε λοιπόν πανέτοιμοι για την ημέρα που θα ανοίξουν τα σύνορα, να υποδεχτούμε τους επιβάτες με όλα τα υγειονομικά μετρά προστασίας που μας έχει ήδη υποδείξει ο ΙΜΟ, αλλά και οι εθνικοί μας φορείς και ανυπομονούμε να αρχίσει να γυρίζει η προπέλα, όπως λέμε μεταξύ μας.
Είναι σίγουρο πως θα βγούμε πιο δυνατοί μετά από αυτό το εμπόδιο και καθώς πραγματικά πιστεύω πως είμαστε όλοι ετοιμοπόλεμοι, θέλω να ευχηθώ σε όλους να παραμείνουμε υγιείς και ασφαλείς, άμεση έναρξη σεζόν και καλές θάλασσες.
Wish for the best plan for the worst.