Ο Χάρης Οικονόμου* μιλάει στο Skipper ONDECK και το Μάνο Σιγανό για τα ζητήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος του yachting στη χώρα μας, ενώ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου στην πολιτεία για την συρρίκνωση του νηολογίου που προβλέπει ότι θα επέλθει λόγω της γραφειοκρατίας.
Ποια είναι τα σημαντικότερα θέματα που αντιμετωπίζει ο χώρος του yachting στη χώρα μας;
Το σημαντικότερο έχει να κάνει με τη γραφειοκρατία. Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή. Πριν από κάποιο καιρό υπήρχε η ΔΟΥ Πλοίων, στην οποία η Διεύθυνση είχε βάλει τα πράγματα σε τάξη με αποτέλεσμα να λειτουργεί ομαλά και πιο εύρυθμα.
Μετά την ενοποίηση όλων των εφοριών στο ΚΕΦΟΔΕ τα πράγματα άλλαξαν καθώς από τη μια πλευρά το να ενοποιήσει τις υπηρεσίες και όλοι οι συναλλασσόμενοι να απευθύνονται σε μια υπηρεσία είναι ένα θετικό βήμα. Από την άλλη πλευρά, όμως, δεν έπρεπε να συμβεί το ίδιο και με τη ΔΟΥ πλοίων. Προσωπικά αντέδρασα με κάποια υπομνήματα στον τότε υπουργό Ναυτιλίας τονίζοντάς του ότι σε βάθος χρόνου θα διαπιστώσει ότι θα είναι εις βάρους του Ελληνικού νηολογίου. Το καλό για τη χώρα είναι τα σκάφη να έχουν ελληνική σημαία, αλλά δυστυχώς η γραφειοκρατία που επικρατεί αυτή τη στιγμή αποτελεί τροχοπέδη.
Διαβάστε ακόμη: Πολιτισμικές μεταβολές που διαμορφώνουν τον Κόσμο του Yachting
Ποια είναι τα προβλήματα που ανέκυψαν από αυτή την εξέλιξη;
Από το καλοκαίρι, λοιπόν, που η ΔΟΥ πλοίων μεταφέρθηκε στο ΚΕΦΟΔΕ, έφυγαν οι υπάλληλοι της πρώτης και τοποθετήθηκαν στο ΚΕΦΟΔΕ όπου δημιουργήθηκε ένα παράρτημα για τα πλοία και σκάφη αναψυχής. Ωστόσο, αντί να γίνει ένα ανεξάρτητο παράρτημα η ΔΟΥ πλοίων, νά στελεχωθεί και από άλλα άτομα και να δημιουργηθεί ένα οργανόγραμμα ώστε να δουλέψει ομαλά το σύστημα και να εξυπηρετούνται όλοι οι ενδιαφερόμενοι, δημιουργήθηκε μια νέα υπηρεσία με αποτέλεσμα να συσσωρευτούν τα αιτήματα να ξεκινήσουν τα προβλήματα που σας προανέφερα. Αρκεί να αναφέρω ότι εγώ προσωπικά έχω αίτημα που αναμένει απάντηση εδώ και δύο μήνες.
Το καλό για τη χώρα είναι τα σκάφη να έχουν ελληνική σημαία, αλλά δυστυχώς η γραφειοκρατία που επικρατεί αυτή τη στιγμή αποτελεί τροχοπέδη.
Ποιες είναι οι επιπτώσεις στην πράξη από αυτήν την κατάσταση που περιγράφετε για τους εμπλεκόμενους;
Θα σας πω ένα απλό παράδειγμα: Ένας πελάτης που θέλει να πουλήσει ένα σκάφος και βρίσκει αγοραστή, ο οποίος θέλει να το μεταφέρει στο εξωτερικό, πρέπει πρώτα να διαγραφεί από την ελληνική σημαία. Για να συμβεί αυτό θα πρέπει να περάσει από την εφορία για να τακτοποιηθούν οι οποιεσδήποτε οφειλές έχει για να βγει το σχετικό πιστοποιητικό…
Ναι, χάνεται χρόνος, χρήμα και επιπλέον πολλοί πλέον είναι εκείνοι που θα σκέφτονται σοβαρά να βάλουν ελληνική σημαία στο πλοίο τους. Γιατί όταν αγοράσει κάποιος ένα καινούργιο σκάφος και το θέλει για εκμετάλλευση, αν κάνουν δύο μήνες να βγουν τα χαρτιά θα χάσει ολόκληρη τη σεζόν. Όλα αυτά, όπως καταλαβαίνετε έχουν σημαντικές επιπτώσεις και στην οικονομία που θα έχει λιγότερα έσοδα. Και φυσικά οι άλλες χώρες επωφελούνται από αυτήν την κατάσταση. Στη Μάλτα και η Πολωνία για παράδειγμα, όταν πληροφορήθηκαν για την κατάσταση εξέδωσαν σχετική εγκύκλιο με σκοπό να προσελκύσουν ενδιαφερόμενους που θα νηολογήσουν τα σκάφη τους εκεί.
Έχετε δει, δηλαδή, στην πράξη να μειώνεται η ζήτηση λόγω γραφειοκρατίας;
Να, βέβαια, γιατί αρχίζει ο κόσμος να δυσανασχετεί.
Πιστεύετε ότι δεν υπάρχει η βούληση από την πολιτεία να επιλυθούν αυτά τα ζητήματα;
Δεν ασχοληθήκαν καθόλου σοβαρά με το αντικείμενο, δεν έκαναν μια μελέτη να δουν τι επιπτώσεις θα είχε αυτή η απόφαση. Γενικά όλα σε αυτή τη χώρα γίνονται στο πόδι. Δεν είδα κανέναν να αντιδρά, ενώ είναι βέβαιο ότι σε λίγο καιρό θα δουν τα αρνητικά αποτελέσματα. Είναι δυνατόν να έχουμε πάει 100 χρόνια πίσω; Εγώ επειδή πέρασα και από το λιμενικό ήμουν πάντα υπέρμαχος της ελληνικής σημαίας, αλλά πλέον έχω αποκαρδιωθεί.
Υπάρχει κάποιος που τον συμφέρει αυτή η κατάσταση που μου περιγράφετε;
Δεν το γνωρίζω αυτό.
Η ψηφιοποίηση των διαδικασιών δεν έχει βελτιώσει κάπως τα πράγματα;
Τι σημαίνει “στέλνω τα χαρτιά από το internet” όταν μετά σου λένε πήγαινε και στην εφορία. Δεν κερδίζεις τίποτα. Τα σκάφη είναι μια ιδιαίτερη κατηγορία. Στον τομέα των σκαφών πρέπει να υπάρχει προσωπική επαφή στην εφορία του πολίτη με τον υπάλληλο και μια αμεσότητα.
Πέρα από αυτό το πρόβλημα της γραφειοκρατίας, ας το πούμε, ποια άλλα θέματα αντιμετωπίζει ο χώρος του Yachting;
Αυτό είναι το κυριότερο. Πρέπει να κατανοήσετε ότι το νηολόγιο που είναι κάτι σαν το υποθηκοφυλακείο των πλοίων για να το πούμε έτσι, αυτή τη στιγμή καταστρέφεται και συρρικνώνεται.
Ποια είναι τα σχέδια σας για το μέλλον;
Στα άμεσα σχέδια μου είναι η ενασχόληση μου με μια νέα εταιρεία που πρόσφατα ιδρύσαμε και της οποίας το αντικείμενο της άπτεται της πιστοποίησης και της έκδοσης CE των σκαφών, η περαιτέρω επέκταση μας στη ΕΕ και στο κόσμο, αλλά και η διαμόρφωση ιδεών και προτάσεων ώστε το ελληνικό νηολόγιο να γίνει πρωτοπόρο σε όλο τον κόσμο.
Ευχαριστούμε πολύ!
- O Χάρης Οικονόμου είναι CEO της Riviera Yachting και πρώην αξιωματικός του Λιμενικού Σώματος.