Η νέα εποχή των μαρινών της Αθηναϊκής Ριβιέρας και ο ρόλος τους στην εξέλιξη και την ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού βρέθηκε στο επίκεντρο της συζήτησης, κατά την πρώτη μέρα του Athens Riviera Forum 2024, που διοργανώνεται 18-20 Ιουνίου στο Four Seasons Astir Palace Athens, στον Αστέρα της Βουλιαγμένης.
Στο πάνελ με θέμα “Rethinking the Marinas of the Athens Riviera as Investment, Tourism and Business Hub”, με συντονιστή τον Γεράσιμο Γερολυμάτο, Managing Director της ONDECK Group και επικεφαλής του Olympic Yacht Show, οι ομιλητές αναφέρθηκαν στα βασικά προβλήματα του κλάδου, στην αειφόρο ανάπτυξη των μαρινών και τον ρόλο τους στην ανάπτυξη της τουριστικής οικονομίας, στις υψηλές υπηρεσίες που προσφέρονται στους ναυλωτές και τους ιδιοκτήτες σκαφών και τη συνεργασία μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.
Συγκεκριμένα, ο Γενικός Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης, Μύρων Φλουρής αναφέρθηκε στις επιδόσεις του Τουρισμού, επισημαίνοντας ότι πρώτος στόχος είναι η βιωσιμότητα, καθώς «με όχημα τη βιωσιμότητα βλέπουμε τη λύση σε δομικά προβλήματα του τουριστικού προϊόντος, όπως η εποχικότητα, η ανθεκτικότητα των υποδομών, στο να λύνονται χωρικά θέματα ανάπτυξης, καθώς και να ενισχύονται περιοχές με προοπτική να αναπτυχθούν. Ειδικά στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού, η βιωσιμότητα αποτελεί προτεραιότητα, ενώ δημιουργείται παρατηρητήριο θαλάσσιου τουρισμού, μέσω του οποίου θέλουμε να συλλέγουμε δεδομένα με τη χρήση της τεχνολογίας και να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε πολιτικές που κινούνται προς την κατεύθυνση της βιώσιμης ανάπτυξης».
Ο Σταύρος Κατσικάδης, Managing Director της Lamda Marinas και Πρόεδρος της Ένωσης Μαρινών, επεσήμανε τον πλούτο που δημιουργείται στις μαρίνες, αναφερόμενος μεταξύ άλλων στην έλλειψη επενδύσεων τα προηγούμενα χρόνια. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «κατά τη διάρκεια της κρίσης οι επενδυτές δεν μπορούσαν να ρισκάρουν κεφάλαια με αποτέλεσμα να μην σχεδιάσουμε στρατηγικά και να μην επενδύσουμε. Στα βασικά προβλήματα του κλάδου είναι ότι οι χωροθετημένες μαρίνες είναι 150, αλλά λειτουργούν με ποιότητα μόλις οι 30 και οι 66 με χαμηλότερη ποιότητα. Επομένως, υπάρχει δυστοκία και παρουσιάζεται ένα σημαντικό πρόβλημα, γιατί δεν έγιναν οι μαρίνες τα προηγούμενα χρόνια και γιατί δυσκολευόμαστε να γίνουν. Το χρονικό διάστημα χωροθέτησης και υλοποίησης των έργων είναι μεγάλο».
Μιλώντας για την επένδυση της Olympic Marine στο Λαύριο, ο Νικόλας Δενδρινός, Πρόεδρος της Olympic Marine σημείωσε ότι η εταιρεία του εισήλθε στη νέα εποχή με αναβάθμιση των υποδομών της από το 2019. «Δώσαμε έμφαση στο κομμάτι της υπηρεσίας για να προσφέρουμε υπηρεσίες και συμπληρωματικές δραστηριότητες. Βρισκόμαστε σε ανατολικό σημείο της Ριβιέρας και έχουμε τη δυνατότητα να έχουμε περισσότερο χώρο σε σχέση με τις μαρίνες του Αλίμου ή των νοτίων προαστίων. Έχουμε αναπτύξει και ναυπηγείο που κατασκευάζουμε σκάφη με την επωνυμία Omikron. Βρισκόμαστε δίπλα σε ένα φανταστικό θαλάσσιο περιβάλλον και απευθυνόμαστε σε αμερικανικό και ευρωπαϊκό κοινό. Στόχος μας είναι να έχουμε πελάτες που δεν είναι μόνο από τον χώρο της Ελλάδας».
Από την πλευρά του, ο Βαγγέλης Βλάχος, Διευθυντής της Μαρίνας Αλίμου, αναφερόμενος στον ρόλο των μαρινών στην πορεία και την ανάπτυξη του τουρισμού, επεσήμανε ότι η μαρίνα αποτελεί μία πόλη μέσα στην πόλη. «Ειδικά η δική μας μαρίνα παρουσιάζει τρία στρατηγικά πλεονεκτήματα, καθώς λόγω μορφολογίας είναι κοντά στο κέντρο της Αθήνας, προστατευμένη από τον καιρό και προσφέρει άνοιγμα προς τον Σαρωνικό. Υπάρχει πάρα πολύ μεγάλη ζήτηση και προσπαθούμε να λάβουμε υπόψη το θέμα χωροθέτησης και νέων θέσεων ελλιμενισμού. Είναι σημαντική η συνεργασία σε ό,τι προσπαθούμε να κάνουμε ως επενδυτές και ως ιδιώτες μεταξύ τοπικής αυτοδιοίκησης και ιδιωτών. Δεν γίνεται να προχωράνε τα έργα χωρίς να υπάρχει μέσα σε αυτά η πόλη. Πρέπει και το κράτος να λύνει προβλήματα, να διώχνει τα εμπόδια και τα προσκόμματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις και οι επενδυτές, ενώ κρίσιμο είναι το θέμα των αδειοδοτήσεων».
Τέλος, η Χριστιάνα Ψαλτάκου, συνιδιοκτήτρια της ΤΕΚΑΛ, αναφέρθηκε στο μεγάλο έργο της Astir Marina το οποίο ανέλαβαν, δηλώνοντας χαρακτηριστικά: «Τα τελευταία χρόνια έχουμε μεγάλη εξειδίκευση στα λιμενικά έργα και μάλιστα έχουμε κάνει μεγάλα ιδιωτικά έργα σημαντικής προβολής. Από το 2009 έως και σήμερα είμαστε οι ανάδοχοι στα μεγάλα επενδυτικά έργα της Cosco. Αυτή τη στιγμή εκτελούμε τρία αλιευτικά καταφύγια στην Εύβοια, καθώς και τρία μεγάλα λιμενικά έργα στη Β. Ελλάδα. Είναι μεγάλο προνόμιο η κατασκευή της Μαρίνας Βουλιαγμένης και αποδείξαμε έμπρακτα ότι μπορούμε να υλοποιήσουμε τη Μαρίνα Βουλιαγμένης, ένα εμβληματικό έργο – τοπόσημο με πολλές υποδομές. Ξέραμε όταν μπήκαμε σε αυτό το έργο, τη δυσκολία που υπήρχε λόγω των μεγάλων απαιτήσεων της νομοθεσίας. Εμείς, με τη μεγάλη εμπειρία και τεχνογνωσία, εφαρμόσαμε πρακτικές και μεθόδους που έφεραν στο προσκήνιο την πρώτη μεγάλη μαρίνα στα πρότυπα της πράσινης και βιώσιμης ανάπτυξης. Οι μαρίνες πρέπει να είναι παραγωγικές δυνάμεις, ένα τουριστικό προϊόν που θα γίνει πόλος ανάπτυξης της τουριστικής οικονομίας και ταυτόχρονα θα προάγει την πράσινη ανάπτυξη».