Τέσσερις προκλήσεις για τη ναυτιλία: απασχόληση, περιβάλλον, χρηματοδότηση, ναυτιλιακό κέντρο Πειραιά. Κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση – σε ένα αρραγές μέτωπο – στηρίζουν την ελληνική ναυτιλία και δεν θα δεχθούν καμία υπονόμευση της ανταγωνιστικότητάς της.
Αυτό έγινε απολύτως σαφές στη διάρκεια του 2ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της Ναυτεμπορικής, που διεξήχθη την Τρίτη 26 Ιανουαρίου 2016, στο Divani Apollon Palace & Thalasso, στη Βουλιαγμένη. «Αν η φορολογία της ναυτιλίας στην Ελλάδα περάσει από ένα επίπεδο και πάνω, που αντέχει η ανταγωνιστικότητά της, τότε θα εξυπηρετηθούν άλλα συμφέροντα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης.
Νωρίτερα, ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης, είχε επισημάνει ότι «το επαναλαμβανόμενο επιχείρημα, ότι τάχα το φορολογικό μας καθεστώς είναι ιδιαίτερα ευνοϊκό, κατέπεσε όταν παραθέσαμε στην Πολιτεία μας συγκριτικά οικονομικά στοιχεία… Αποτελεί, μάλιστα, ύψιστη υποκρισία των ευρωπαϊκών νομοθετικών και ελεγκτικών οργάνων να καταγγέλλουν το ελληνικό φορολογικό σύστημα το οποίο οι ίδιοι ακολούθησαν ως μοντέλο και μάλιστα το εξέλιξαν για να σώσουν την ευρωπαϊκή ναυτιλία, ώστε να μην ακολουθήσει τη μοίρα της ευρωπαϊκής ναυπηγικής βιομηχανίας».
Από τις πολύ ουσιαστικές συζητήσεις που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του συνεδρίου αναδείχθηκαν τόσο η ανάγκη ουσιαστικού διαλόγου για τη διαμόρφωση πλαισίου που θα επιτρέψει την αύξηση της απασχόλησης ελληνικών κατώτερων πληρωμάτων, αλλά και αξιωματικών στα ελληνόκτητα πλοία, όσο και η ανάγκη να αρθούν όλα τα εμπόδια που δεν επιτρέπουν στα νέα παιδιά που επιλέγουν το ναυτικό επάγγελμα να ανέβουν στα πλοία.
Για τη μείωση των αερίων ρύπων του θερμοκηπίου η ναυτιλία θα μπορούσε να συναινέσει στην επιβολή μέτρων που βασίζονται στην αγορά (market based measures), αφού εξαντληθούν όλες οι άλλες δυνατότητες, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Οι ομιλητές του συνεδρίου αναφέρθηκαν εκτενώς στις τεράστιες δυσκολίες που έχει προκαλέσει η κατάρρευση της ναυλαγοράς στο ξηρό φορτίο, αλλά και στις ευκαιρίες που δημιουργούνται. Τέλος, οι πολιτικές προσέλκυσης πλοίων στα ελληνικά λιμάνια, και ειδικά η παράμετρος του υψηλού κόστους στη χώρα μας, αποτέλεσαν αφορμή για να διατυπωθούν κρίσεις αλλά και προτάσεις.