Ναυτικό Σαλόνι Κωνσταντινούπολης

Με επιτυχία και υψηλή προσέλευση πραγματοποιήθηκε το Ναυτικό Σαλόνι της Κωνσταντινούπολης. Ο Γεράσιμος Γερολυμάτος ταξίδεψε και μεταφέρει το κλίμα.

Μια από τις μεγαλύτερες ναυτικές εκδηλώσεις στην Ευρώπη έστησαν οι γείτονες Τούρκοι. Το Ναυτικό Σαλόνι Tuyap διοργανώθηκε για πρώτη φορά από την ομώνυμη εταιρεία που δραστηριοποιείται στις εκθέσεις και τη διαχείριση εκθεσιακών κέντρων. Με υψηλούς στόχους, καλή οργάνωση και βλέμμα στο μέλλον, το επιτελείο της Tuyap είχε να επιδείξει με ανάγλυφο τρόπο το πανόραμα της εγχώριας αγοράς.

 

Η έκθεση
Με έκταση συνολικά 80.000 τ.μ. το Tuyap Fair Complex φιλοξένησε ένα μεγάλο φάσμα της ναυπηγικής σκηνής. Περισσότερες από 400 εταιρείες επέδειξαν τα προϊόντα τους κατανεμημένα σε 10 συνολικά αίθουσες. Πρωταγωνιστές ήταν μηχανοκίνητα σκάφη της μικρής και μεσαίας κατηγορίας αλλά και ιστιοπλοϊκά τα οποίο κερδίζουν σημαντικό έδαφος λόγω της συνεχώς αυξανόμενης ζήτησης για επαγγελματική χρήση. Με αυτά τα δεδομένα, τα αριθμητικά τουλάχιστον, το Σαλόνι της Κωνσταντινούπολης κατατάσσεται το δεύτερο μεγαλύτερο indoor στην Ευρώπη μετά το γερμανικό Boot που πραγματοποιείται στο Dusseldorf.
Η έκθεση προσέφερε στους επισκέπτες μεγάλη ποικιλία από αξεσουάρ, ναυτιλιακά είδη, υπηρεσίες, ηλεκτρονικά, μαρίνες, είδη αλιείας, σχολές, οχήματα, κινητήρες, καταδυτικός εξοπλισμός, τεχνικά και σχεδιαστικά γραφεία, εταιρείες brokerage, και ασφαλώς θαλάσσιος τουρισμός.
Οργανωτικά, το σαλόνι κινήθηκε σε υψηλά επίπεδα, δεν είχε τίποτα να ζηλέψει από αντίστοιχα ευρωπαϊκά. Αξιοπρεπέστατος χώρος, καλά στημένος με όλες τις απαιτούμενες παροχές. Ίσως αν τα εκθέματα ήταν κατηγοριοποιημένα θα έκανε ακόμη καλύτερη την περατζάδα των επισκεπτών και επαγγελματιών. Οφείλουμε να πούμε ότι το Σαλόνι στήθηκε για πρώτη φορά από την Tuyap και δεδομένων συνθηκών ήταν πέρα από κάθε προσδοκία. Εδώ φαίνεται και η τεχνογνωσία των οργανωτών: δεν κάνει διαφορά αν η εκδήλωση έχει αντικείμενο κουφώματα, ξυλεία ή εν προκειμένω σκάφη αναψυχής. Τα συστατικά της επιτυχίας είναι κοινά: προβολή, εξωστρέφεια, τεχνογνωσία, ξένα ΜΜΕ, στρατηγικό πλάνο, συνεργασία, συνοχή, σύμπνοια, κοινοί στόχοι, οφέλη που καρπώνεται το σύνολο και όχι το άτομο. Αν σας θυμίζει κάτι από τα παραπάνω το επί 33 χρόνια (σαν τον Χριστό το σταυρώνουν) Ναυτικό σαλόνι Αθηνών, τότε μην διαβάσετε τίποτα από τα παρακάτω.

Επιφανειακά

Όχι δεν ήταν το τέλειο Ναυτικό Σαλόνι. Σίγουρα κανείς δεν περίμενε να δει παγκόσμιες πρεμιέρες - αν και είχε- ούτε σκάφη που δεν έχουν εμφανιστεί έως τώρα στα μεγάλα Σαλόνια όπως Κάννες, Γένοβα, Ντίσελντορφ. Η Κωνσταντινούπολη ήταν ένα εθνικό Ναυτικό Σαλόνι με έμφαση στην εγχώρια αγορά δίνοντας την ευκαιρία σε Τούρκους επαγγελματίες και κατασκευαστές να συμμετάσχουν και σε επισκέπτες να δουν συγκεντρωμένη την αγορά. Πολλά ναυτικά σαλόνια έχουν αντίστοιχο χαρακτήρα, όπως η Βαρκελώνη, παλιά η Βενετία, η La Rochelle και πληθώρα εκδηλώσεων στις ΗΠΑ. Τούτου δοθέντος τα κριτήρια μας αφορούν την διεξαγωγή, τις παροχές, την προβολή, την εξωστρέφεια και την υποδομή. Επίσης ως φιλοξενούμενος της διοργάνωσης, ήταν από τις καλύτερες αποστολές, αισθάνθηκα όντως σεβασμό όπως και όλοι οι συνάδελφοι.

Υποβρυχίως

Το Τουρκικό ναυτικό σαλόνι στέφθηκε με επιτυχία σε πολλαπλά επίπεδα. Σε πρώτο και ορατό επίπεδο φέρνει τον επισκέπτη και ενδιαφερόμενο υποψήφιο αγοραστή να συνομιλεί με τον αντιπρόσωπο ή κατασκευαστή. Με μια πιο διεισδυτική ματιά θα δούμε ότι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για ανάπτυξη όχι μόνο στη θαλάσσιο αμιγώς τμήμα αλλά και στο χερσαίο. Όταν επιτυγχάνονται εμπορικές σχέσεις μεταξύ των χωρών, μπαίνουν σε τροχιά πολλές και παράλληλες δραστηριότητες, η αγορά κινείται σύσσωμη. Συγκεκριμένα, όταν ο εισερχόμενος τουρισμός έχει υψηλές εισροές ευνοούνται εκτός από τους ιδιοκτήτες και εργαζόμενους στα σκάφη μια σειρά από υπηρεσίες, καταστήματα, τροφοδοσίες, μεταφορές, πολιτιστικά, εστιατόρια, ξενοδοχεία.
Όπως έχουμε πει από αυτή τη θέση, τα Σαλόνια δεν αποτελούν μονοδιάστατες βιτρίνες πώλησης σκαφών ή αξεσουάρ. Αναπαριστούν σπουδαίες πλατφόρμες επικοινωνίας μιας εξαιρετικά δυναμικής αγοράς που τροφοδοτεί μια αλυσιδωτή παραγωγική δύναμη. Επίσης οι ναυτικές εκδηλώσεις προσφέρουν βήμα για την προβολή ολόκληρης τη χώρας με παρονομαστή την παράδοση και τον Τουρισμό. Προσφέρονται σαν οχήματα επικοινωνίας πολλαπλών πεδίων και τη δημιουργία προτύπων και στερεοτύπων ώστε να κερδίζουν έδαφος στον μεγάλο στίβο που λέγεται Τουρισμός. Οι Τούρκοι το έχουν καταλάβει πολύ καλά αυτό, «πάς τουρίστας καλοδεχούμενος» και μάλιστα μέλημα είναι νά αναχωρεί ευχαριστημένος διότι είναι από μόνος του μια ζωντανή διαφήμιση.

Σημεία που κάνουν τη διαφορά

Θερμή υποδοχή για τους επαγγελματίες του χώρου από το εξωτερικό* αλλά και τους εκπροσώπους του Τύπου. Συνοδεία του ίδιου του Γενικού διευθυντή, η ομάδα των δημοσιογράφων πέρασε από περίπτερα ώστε να έχουμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε κατ' ιδία και κατόπιν σύστασης. Αντίστοιχη ήταν και η υποδοχή των εκθετών, με προσήνεια και με βλέμμα ότι δεν απευθύνεται σε ένα άτομο αλλά σε εκπρόσωπο πολλών χιλιάδων. Γεγονός που θύμισε την ηθική τάξη πραγμάτων παλαιότερων εποχών.
Στα πλαίσια της φιλοξενίας το επιτελείο της οργανωτικής παρέθεσε γεύμα στο εστιατόριο του εκθεσιακού κέντρου δίνοντας την ευκαιρία να συνομιλήσουμε και να έχουμε μια πιο ανάλαφρη συζήτηση στα πεπραγμένα αλλά και στα ζητήματα της εγχώριας αγοράς. Καθ' όλη τη διάρκεια ήταν διαθέσιμοι και ευγενικοί να απαντήσουν σε κάθε ερώτημα.
Το σημείο που έκανε τη διαφορά ήταν η επίσημη συνέντευξη Τύπου με την παρουσίαση όλης της ενέργειας από τους ίδιους τους συντελεστές. Οι ίδιοι είχαν φροντίσει να καλέσουν εκπροσώπους της Τουρκικής αγοράς ώστε να τους απευθύνουμε ερωτήσεις αλλά και να δημιουργηθεί διάλογος. Μια ενέργεια έξυπνη, χωρίς κόστος και με πολλά οφέλη. Εντυπωσιακή ομολογουμένως ήταν η δράση για την προβολή και επικοινωνία του Ναυτικού Σαλονιού κυρίως στο εξωτερικό, σε Γερμανία την εβδομάδα του Boot δεδομένου ότι υπάρχει συνεργασία με την Messe Dusseldorf, στην Ρωσία και σε άλλες χώρες.
Συμπερασματικά θα λέγαμε ότι οι γείτονες έχουν εργαστεί πολύ, έχουν μια συνοχή, συνέπεια και σύμπνοια. Δηλώνουν ιδιαίτερα περήφανοι που είναι Τούρκοι και συγκινούνται εμπρός στο εθνικό τους σύμβολο. Έχουν κατανοήσει ότι ο πιο έξυπνος τρόπος για την ανάπτυξη είναι να ρωτούν και να αφομοιώνουν την τεχνογνωσία των ξένων. Ήδη έχουν κάνει σπουδαία άλματα στην κατασκευή, έχουν λάβει ψήφο εμπιστοσύνης από μεγάλες εταιρείες εξωτερικού για την κατασκευή των σκαφών τους γεγονός που δίνει σημαντικό προβάδισμα σε σχέση με τις γειτονικές χώρες. Εν τάχει, το βάρος μετατοπίζεται προς την Μικρά Ασία που προβάλει και εκμεταλλεύεται το Αιγαίο αφήνοντας τους ανταγωνιστές πολλά μίλια πίσω.

Σκέψεις

Με μελετημένες κινήσεις χαμηλού προϋπολογισμού, πρόσκληση δημοσιογράφων, συμμετοχή παραγόντων ξένων χωρών συνοδεία μεταφραστή και προ πάντων ένα στρατηγικό πλάνο προώθησης πριν, κατά τη διάρκεια, και μετά, το Ναυτικό Σαλόνι είχε μονόδρομο την επιτυχία ή τουλάχιστον την σωστή τοποθέτηση μεταξύ των μεγάλων ναυτικών εκδηλώσεων.
Με δεδομένο ότι η σύγκριση με τη δική μας διοργάνωση - το Ναυτικό Σαλόνι Αθηνών- είναι αναπόφευκτη, διερωτώμαι τί από τα παραπάνω δεν μπορούμε να κάνουμε εμείς και γιατί.
Το Ελληνικό Σαλόνι ήταν και είναι στα αζήτητα, στην ανυπαρξία τη ίδια στιγμή που αποτελεί επιτακτική ανάγκη η εξωστρέφεια και οι εξαγωγές. Γιατί δεν έχουν προσκαλέσει ποτέ ξένα Μέσα; Γιατί ποτέ δεν γίνεται προβολή στο εξωτερικό, γιατί ποτέ όταν δίνει εκατομμύρια ο ΕΟΤ σε ξένες εκθέσεις δεν υπάρχουν μόλις 6 τ.μ για την ελληνική κατασκευαστική δεξιοτεχνία και παραγωγή.
Ο ΣΕΚΑΠΛΑΣ έχει να επιδείξει μια αδιάλλακτη στάση, ένα απαρχαιωμένο μοτίβο και μια αδράνεια άνευ προηγουμένου. Το Δ.Σ φροντίζει για τη ατομική προώθηση των συμφερόντων αλλά όχι του συνόλου. Ο πρόεδρος του ΣΕΚΑΠΛΑΣ κ. Περιμένης συμμετείχε με την εταιρεία Oceanic ως εκθέτης και μάλιστα άνευ αντιπροσώπου. Σε μια τόσο κλειστή και καλά προστατευμένη αγορά όπως η Τουρκική, θεωρώ ότι δημιουργείται αρνητική εικόνα. Σε συνομιλία με τον κ. Περιμένη, μας εξέφρασε ότι η συμμετοχή ήταν για να διερευνήσει την Τουρκική αγορά και ότι στην επόμενη έκθεση θα προσπαθήσουν να πάνε με Ελληνικό περίπτερο αν το επιτρέψουν τα οικονομικά. Διερωτώμαι αν Έλληνες εκθέτες έχουν την δύναμη να μεταβούν ατομικώς γιατί αδυνατούν να κινηθούν ομαδικώς. Με αρνητικό πρόσημο έκλεισε και η συμμετοχή της ελληνικής εταιρείας Riginos Yachts η οποία αποχώρησε κατόπιν σύστασης πριν την ολοκλήρωση της έκθεσης.

Η θέση
Απουσία οργάνωσης, δομής και σχεδιασμού. Ατομισμός και προσωπικό συμφέρον που φέρνει περιορισμένο ορίζοντα. Τα ελληνικά σκάφη έχουν προοπτικές και αρκετά έχουν ήδη εξαγωγική δραστηριότητα. Οι συνθήκες και ο υψηλός ανταγωνισμός, οι μειώσεις σε παγκόσμιο επίπεδο δεν επιτρέπουν ορθοπλωρίσματα, κοινώς απαιτούνται χειρισμοί χειρουργικής ακρίβειας για την επίτευξη στόχων και προ πάντων σύμπνοια. Το κράτος δεν ευνοεί, αυτό δε σημαίνει ότι τα όπλα παραδίδονται και αυτό αποδεικνύεται από λαμπρά παραδείγματα που διαπρέπουν στο εξωτερικό.
Κατά τη γνώμη μου το Ναυτικό Σαλόνι Αθηνών πρέπει να στηθεί εκ νέου, να οριστεί οργανωτική επιτροπή με εμπειρία στο χώρο της επικοινωνίας και της προβολής. Να συναφθούν δεσμοί με Σαλόνια του εξωτερικού και να υπάρξουν ανταλλακτικά οφέλη. Να ανοίξει τις πύλες σε ξένους δημοσιογράφους, να στηθεί ένα πεδίο συζητήσεων κατά τη διάρκεια. Σε παράλληλο χρόνο ο ΣΕΚΑΠΛΑΣ οφείλει να επαναπροσδιορίσει τη θέση και τη δράση του, να δημιουργήσει Γραφείο Τύπου ως έμμισθη θέση και να διεκδικήσει ένα ελληνικό περίπτερο στις μεγάλες εκθέσεις το εξωτερικού. Διαφορετικά η απειλή είναι τόσο κοντά που στο μέλλον η Ελλάδα δεν θα έχει θάλασσα όσο μοναδική και να είναι. Και είναι κρίμα.

Αποστολή: Γεράσιμος Γερολυμάτος
Φωτογραφία: Skipperondeck.gr

Τα πιο Δημοφιλη > Ειδησεις

Ο Όμιλος Azimut | Benetti και η D-MARIN ξεκινούν…

Ο Όμιλος Azimut | Benetti, ο πρώτος κορυφαίος ιδιωτικός όμιλος στον κλάδο των σκαφών αναψυχής...

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ρεπορταζ

i ygeia se proto plano

Η υγεία σε πρώτο πλάνο

Η έγκαιρη διάγνωση το κλειδί για την αντιμετώπιση της υπέρτασης.

Ρεπορτάζ

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Chios-climate-chance

Chios Climate Chance - Με επιτυχία το συ…

Ιδιαίτερη αναφορά στη σύνδεση της θάλασσας με την κλιματική κρίση...

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Style

 Breitling Aerospace B70 Orbiter

140 Χρόνια Πρωτιές: Τo Breitling Aerospa…

Καθώς η Breitling γιορτάζει μια χρονιά ορόσημο, τιμά τις απίστευτες...

Style