Quantcast

Aegean Regatta. Η τακτική του νικητή

regatta14a

O Θάνος Ανδρόνικος*, κυβερνήτης του Jinetera και νικητής της Aegean Regatta στα IRC, τεκμηριώνει τις αποφάσεις που τον δικαίωσαν στο σκέλος Κως – Τήλος της φετινής Aegean Regatta.

Για το μπράτσο Κως - Τήλος, το δίλημμα ήταν εάν κάποιος θα έμενε στον παλιό αέρα και να ταξιδεύει με αρνητικό CMG ή να επιχειρήσει με πολύ μικρότερη αρχικά ταχύτητα να μπει στον καινούριο αέρα που φαινόταν βόρια από την Κω. Για εμάς, ως πρώτο σκάφος (σ.σ. Jinetera), ήταν πιο εύκολο να πάρουμε τη σωστή απόφαση γιατί δεν είχαμε κανέναν μπροστά μας και βασιστήκαμε σε αντικειμενικά και όχι ψυχολογικά κριτήρια.

Το να μείνουμε κοντά στην Κω δηλαδή, επιγραμματικά βασίστηκε στα παρακάτω:

1.Τα περισσότερα μετεωρολογικά μοντέλα, βλέπε COAMPS, GFS, GEM HR έδιναν κόψιμο κοντά στις ακτές της Τουρκίας εκείνη την ώρα.

2. Το να ταξιδέψεις στον υπάρχοντα άνεμο σήμαινε αρνητικό CMG δηλαδή απομακρυνόσουν από τον προορισμό σου αντί να τον πλησιάζεις. Απλά είχες την ψευδαίσθηση ότι κάτι καλύτερο μπορεί να συμβεί κάπου πιο μακριά.

3. Η στεριά πολλές φορές «κατεβάζει» πρώτη τον αέρα που έρχεται από σοφράνο.

4. Υπήρχε σκάφος κρουαζιεράδικο που ταξίδευε με τον καινούριο καιρό σοφράνο μας – βορειοδυτικά- πατημένο – δεξήνεμο.

5. Τα κρουαζιεράδικα σκάφη κοντά στην Τουρκία ταξίδευαν με μηχανές-είτε πήγαιναν όρτσα είτε πρύμα, άρα δεν φυσούσε τίποτε.

6. Η λούμπα δεν ήταν από τον ίσκιο του βουνού γιατί αλλιώς θα ήταν πιο περιορισμένη και θα είχε και κάποιες κατεβασιές του αέρα, σπηλιαδωτό καιρό πιο μακριά.

7. Στην προκειμένη περίπτωση είχε νόημα να ταξιδέψεις βάση του CMG κάτι που εφαρμόζεις όταν δεν ξέρεις τι καιρό να περιμένεις – ακόμα δε περισσότερο όταν έχεις και μια αίσθηση από πού μάλλον θα βγει ο καινούριος αέρα (πόσο μάλλον όταν η τακτική βάση του CMG και των ισόχρονων καμπυλών συμφωνούν).

8. Τέλος, ακόμα και όλα αυτά να μην ισχύουν όταν προπορεύεσαι το να γυρίσεις σε πρύμες σε τόσο μικρό αγώνα σημαίνει ολική καταστροφή σε επίπεδο χαριζόμενου. Επομένως καλύτερα να δοκιμάσεις την τύχη σου παρά να πας σε βέβαιo χάσιμο.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι είχαμε ισχυρό afterguard με τον Δημήτρη Πετικίδη και τον Κώστα Κατόπη. Όμως ένας αγώνας στον οποίο χρειάστηκε να κάνουμε περίπου 15 αλλαγές πανιών (ενδεικτικά και όχι αναλυτικά: S2-Code 1-Code 2- Α5-Α3-Code 2- Code 0- S2- Code 1 κ.ο.κ), τις περισσότερες μέσα σε λιγότερα από 7 ναυτικά μίλια θα ήταν άδικο να πεις ότι κερδήθηκε μόνο από την τακτική. Οι αλλαγές αυτές βάρυναν περισσότερο στις πλάτες της Κύνθιας Σκοτίδας (πλώρη), του Μίμη Νέγρη (κατάρτι) και του Γιάννη Κοψιδά (pit). Χωρίς την «ιπποδύναμη» και του υπόλοιπου πληρώματος η διαφορά που έγινε χάρη στην σωστή τακτική στην αρχή του αγώνα θα μπορούσε να είχε εξανεμιστεί στο τέλος του. Αυτό υποστηρίζει τη βασική αρχή: Οι αγώνες κερδίζονται και χάνονται από τα πληρώματα.

regatta1412

Οι βασικές αρχές του CMG

Ως CMG ορίζεται η προβολή της ταχύτητας του σκάφους πάνω στην πορεία που πρέπει να ακολουθήσουμε προς τον προορισμό μας. Η έννοια του CMG μπορεί να φαντάζει περίεργη, χωρίς όμως να είναι. Κατ' αναλογία του VMG (Velocity Made Good) που ουσιαστικά δείχνει την πρόοδο του σκάφους πάνω στην διεύθυνση του ανέμου, το CMG μας δείχνει την πρόοδο του σκάφους πάνω στην πορεία. Βασική προϋπόθεση για να χρησιμοποιήσουμε το CMG είναι η διεύθυνση του ανέμου να είναι συχνά μεταβαλλόμενη με τρόπο απρόβλεπτο.

Αυτή η προϋπόθεση κρύβει μέσα της ένα κίνδυνο: αν η μεταβολή του ανέμου δεν είναι προβλέψιμη για εμάς (είτε από έλλειψη εμπειρίας, είτε από έλλειψη αρκετών δεδομένων, είτε από έλλειψη γνώσεων), ενώ είναι προβλέψιμη και αναμενόμενη για ένα άλλο σκάφος τότε σίγουρα το άλλο σκάφος θα έχει πλεονέκτημα και θα μπορέσει μάλλον να τοποθετηθεί σε πλεονεκτικότερη θέση σε σχέση με την αλλαγή. Προφανώς, λοιπόν, δεν πρέπει να βιαστούμε για να βελτιστοποιήσουμε το CMG, αλλά θα πρέπει πρώτα να μελετήσουμε όλα τα ενδεχόμενα και τις πιθανές αλλαγές της διεύθυνσης του ανέμου.

Το σκεπτικό του CMG είναι το εξής: Από τη στιγμή που ο άνεμος πρόκειται να αλλάζει αρκετά συχνά αυτό που μάς ενδιαφέρει να κάνουμε είναι να επιλέξουμε τη διαδρομή που θα μας πλησιάσει περισσότερο προς τον προορισμό μας. Ακόμα και αν τύχει κάποια στιγμή να είμαστε άσχημα τοποθετημένοι σε σχέση με τον υπόλοιπο στόλο και τον προορισμό, ευελπιστούμε ότι λόγω των συχνών αλλαγών σύντομα θα μπορέσουμε να ξαναμπούμε με αξιώσεις στο παιχνίδι.

Ίσως, το σκεπτικό αυτό να φαίνεται απλοϊκό και αισιόδοξο, έχει όμως πολύ καλά αποτελέσματα αρκεί να τηρούνται οι προϋποθέσεις που αναφέραμε. Για να το φανταστείτε απλά σκεφτείτε ομόκεντρους κύκλους με κέντρο τον προορισμό σας. Βάση του CMG εσείς προσπαθείτε να βρίσκεστε πιο κοντά σε κύκλους με μικρότερη ακτίνα από τον υπόλοιπο στόλο.

Σταματάμε να υπολογίζουμε το καινούριο CMG όταν:

1. Bρεθούμε αρκετά κοντά στον προορισμό μας, έτσι ώστε να θεωρήσουμε ότι οι συνθήκες θα παραμείνουν σταθερές μέχρι τη στιγμή που θα τον φτάσουμε.

2. H διεύθυνση και η ένταση του ανέμου σταθεροποιείται.

3. Θεωρήσουμε ότι έχουμε πάρει αρκετά ρίσκα σε σχέση με τον στόλο και αποφασίσουμε να εξαργυρώσουμε τα κέρδη μας τοποθετώντας το σκάφος μας ανάμεσα στους υπολοίπους και τον προορισμό.

Η παραπάνω μέθοδος είχε εφαρμογή για εμάς και στο υπόλοιπο του αγώνα, ιδιαίτερα τα τελευταία πέντε μίλια αφού συναντήσαμε άνεμο από τις 110 μοίρες μέχρι τις 330 και ένταση από 3 έως 19 κόμβους (συνυπολογίστε και τις αλλαγές των πανιών).

Thanos1 *O Θάνος Ανδρόνικος είναι από τους πιο έμπειρους κυβερνήτες στην Ελλάδα με πληθώρα διακρίσεων σε σημαντικές διοργανώσεις τις τελευταίες 3 δεκαετίες. Διαθέτει βαθειά γνώση σε θέματα Ιστιοπλοΐας, Μετεωρολογίας και Ναυτικής τέχνης την οποία μοιράζεται αφειδώς.

 

photos: Nikos Zagas Photography

Τα πιο Δημοφιλη > Ρεπορταζ

Aegean Regatta. Η τακτική του νικητή | Skipper ONDECK - GrReport.lofrans_3nsp-877

Αποστολή στο εργαστάσιο της Lofrans’ [Video]

Ταξιδεύουμε στην Monza και στο εργαστάσιο της Lofrans. Μια εταιρεία-σταθμός για τα ναυπηγικά δρώμενα που...

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ειδησεις

Aegean Regatta. Η τακτική του νικητή | Skipper ONDECK - Ellinika_4.Lalizas_2_resizensp-872

Η εταιρεία LALIZAS στηρίζει τη γενναία π…

Η Sea Shepherd Community είναι μια παγκόσμια, μη-κερδοσκοπική οργάνωση όπου...

Ειδησεις

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Aegean Regatta. Η τακτική του νικητή | Skipper ONDECK - GrPerivallon.SYS_2nsp-868

H Spanopoulos Group για το ναυάγιο του Δ…

 Μετά τη βύθιση του Δ/Ξ «Αγία Ζώνη ΙΙ» (Ν.Π. 11769)...

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Style

Aegean Regatta. Η τακτική του νικητή | Skipper ONDECK - SkyLounge.DonJulio-1nsp-869

To αυθεντικό truck της tequila Don Julio…

Το φορτηγό – σύμβολο της Don Julio, της tequila που...

Style

captcha